Billboardy Andreje Babiše „Nezavleču Česko do války“ profesionálové na marketing vnímají jako lživou kampaň, šíření strachu a neetické zneužití války. Babišova předvolební hesla o válce vzbudila takové pohoršení, že sdružení reklamních tvůrců Art Directors Club ADC vyloučilo ze svých řad Marka Prchala, který byl pod kontroverzní prezidentskou kampaní podepsaný jako guru politického marketinku.

ADC sice poprvé ve své třicetileté historii vyloučila svého člena, ale je potřeba zdůraznit, že Marek Prchal nebyl historicky první, kdo taktiku strašení válkou aplikoval v předvolební kampani. Toto prvenství patří buď prezidentu Miloši Zemanovi nebo jeho mluvčímu Jiřímu Ovčáčkovi.

„Hlas pro opozici je hlas pro válku. Pamatujte si to, až půjdete k volbám,“ říká tweet, který zveřejnil Jiří Ovčáček jako prezidentův mluvčí v dubnu 2021, krátce před podzimními parlamentními volbami. Koalici tehdy vytvořilo ANO s ČSSD. Podle Ovčáčka (nebo podle Zemana) voliči všech ostatních stran a hnutí hlasovali pro rozpoutání války.

close 'Hlas pro opozici je hlas pro válku,' vzkázal voličům mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. info Zdroj: Deník/František Kuba zoom_in 'Hlas pro opozici je hlas pro válku,' vzkázal voličům mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.

Je možné, že iniciativní Ovčáček sám ve volném čase vymyslel, že postraší voliče válkou, aby se báli hlasovat pro kohokoliv jiného než pro koaliční ANO a ČSSD. Je ale také možné, že mluvčí tento tweet zveřejnil na Zemanův pokyn. Možná měl Ovčáček pověření prezidenta, aby volby do Poslanecké sněmovny ČR interpretoval jako hlasování o válce.

Nevíme, zda Ovčáček rozjel neetickou kampaň svévolně, nebo jako @PREZIDENTmluvčí pouze tlumočil voličům Zemanův vzkaz. Každopádně se od tohoto Ovčáčkova válečného tweetu Zeman jako prezident dolních deseti milionů a vrchní velitel ozbrojených sil nikdy nedistancoval.

Veřejnost a hlavně historici a učitelé dějepisu by měli vědět, zda skutečným autorem poplašného tweetu byl státní úředník nebo politik zvolený v přímé volbě prezidentem. Jak to bylo doopravdy vědí jen Ovčáček a Zeman. Jeden z nich byl předchůdcem, inspirátorem a vzorem Marka Prchala v segmentu politického marketinku, kterému se říká „strašení voličů válkou“.

Tak jako marketéři vyhodili ze své organizace Prchala, profesní organizace APRA (Asociace public relations) se distancovala od mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka. Asi ho to vyloučení dost sebralo. Zakrátko už na mol opilý Ovčáček jezdil po Praze taxíkem, přestože nemá dost peněz na zaplacení.

Po průšvihu s válkou Babiš s Prchalem ukončili spolupráci. Zeman po srovnatelném průšvihu ponechal Ovčáčka ve funkci mluvčího až do konce svého prezidentování. Tato indicie nasvědčuje verzi, že tweet „Hlas pro opozici je hlas pro válku“ opravdu Ovčáček zveřejnil z pověření hlavy státu.