Když se někdo chytne špatné party, alkoholu a páchá přestupky, řekneme o něm, že barabuje. Nebo rovnou že je to baraba. Skuteční barabové přišli do našeho regionu před 150 lety z Itálie, aby postavili železnici z Olomouce do Krnova. Chovali se zde tak temperamentně, že obohatili náš slovník těmito výrazy.První vlak přijel do Krnova roku 1872.

Odstartoval průmyslovou revoluci, která změnila Krnov na moderní město. Jak bylo možné trať s pěti tunely vybudovat v rekordně krátkém čase za pouhé dva roky?Vděčíme za to tisícovkám gastarbajtrů z Itálie, kteří se rekrutovali z nejnižších sociálních vrstev. Takové soustředění pracovních sil na jednom místě do té doby v našem regionu nemělo obdobu.

Železničním dělníkům, kteří se specializovali na stavbu tunelů a kočovali ze stavby na stavbu, se v Itálii říkalo barabové podle biblického zločince Barabáše. Chodili v rozedranému pracovním oblečení a měli kladný vztah k alkoholu. Byli vykořenění ze svého domova, přestože mnozí kočovali po stavbách i s celou rodinou. Kariérním snem každého baraby bylo získat stálou práci u železniční společnosti, a s ní i služební ubytování v drážním domku u kolejí.

Při ražbě tunelů dřeli za pár krejcarů, takže měli oprávněné požadavky za vyšší mzdy za rizikovou a kvalifikovanou práci. Často přespávali pod širým nebem. Legendy vypráví, jak lovili ryby dynamitem na trhání skal. Byli pracovití a měli stavovskou čest. Je nespravedlivé, že pracovité baraby a tuneláře dnes známe už jen jako nadávku.

Kulaté výročí barabů a tunelářů na naší železnici připomene řada akcí. Například Správa železnic na počest 150. výročí trati Krnov Olomouc dokončuje celkovou rekonstrukci historické výpravní budovy Dětřichov nad Bystřicí.