Přelom zimy a jara se často nese ve znamení vyšší nemocnosti dětí ve školkách a školách. Kašel, rýma, zvýšená teplota. U dětí bývá nemocnost v tomto období zcela běžná. Některé menší děti navštěvující dětský kolektiv mohou být nemocné i několikrát do roka, protože si svou imunitu teprve budují. Zvýšit jejich obranyschopnost proti nemocem mohou sami rodiče. Tady jsou naše doporučení.

Pohyb a spánek

Pohyb patří k základním nástrojům, jak u dítěte posílit jeho imunitu. Pokud vozíte dítě do školy nebo školky autem, není to ideální řešení. Dítě je v zimním období v takovém případě vystaveno teplotním šokům, což mu nesvědčí. Vhodnější je cesta do školního zařízení pěšky procházkou. Pokud to není možné, zkuste vystoupit z auta nebo autobusu o zastávku dříve a s dítětem se projděte. Dítě tak přijde do dětského kolektivu osvěžené a probuzené. S dětmi se pravidelně hýbejte, sportujte, cvičte. Skvělé aktivity, které mohou bavit děti i rodiče, jsou procházky, cyklistika, výlety do hor či plavání. Zvýší se jimi obranyschopnost dětského organismu, který bude lépe bojovat s infekcí v těle.

Voda a pitný režim. Podívejte se na video:

Zdroj: Youtube

Důležitý pro děti i dospělé je dostatečný spánek. Pokud je člověk unavený, je náchylnější k onemocnění. Proto dohlédněte, aby váš potomek měl dostatek odpočinku. Ponocování s mobilem v ruce se nevyplácí. U předškolních dětí se doporučuje v ideálním případě spánek dlouhý deset hodin. Některé menší děti si rády „schrupnou“ i přes den. Pokud dítě přes den nespí, dohlédněte, aby večer chodilo spát včas.

Strava a pitný režim

Dostatečné množství ovoce a zeleniny v jídelníčku může udělat s dětskou imunitou zázraky. Tyto potraviny bohaté na vitamíny a minerály dokážou zvýšit odolnost organismu proti nejrůznějším infekcím a chránit i před závažnějšími nemocemi. V ideálním případě by dítě mělo sníst až pět porcí ovoce a zeleniny denně. Pozor byste si měli dát na nezdravé uzeniny a průmyslově zpracované potraviny, které organismus zatěžují. Některé děti nemají ovoce a zeleninu v oblibě, proto jim zkuste jídlo z těchto produktů zatraktivnit jiným způsobem servírování - například v podobě ochucených salátů.

Pohyb prospívá zdraví v každém věku. O to více důležitý je u dětí, kterým aktivní sportovní zábava může dát dobrý základ do života:

Jízda na kole přináší mnoho nových zážitků.
Naučte děti sportovat. Láskou k pohybu jim dáte dobrý základ na celý život

Podobně jako na kvalitu jídelníčku dbejte u svého dítěte také na pitný režim. Už mírná dehydratace může na dítě negativně zapůsobit. Dehydrované děti jsou unavené, nepozorné a mají špatnou náladu. Pokud chcete svému dítěti dopřát to nejlepší, vyhněte se přeslazeným nápojům. Skvělé jsou nápoje doma připravené z čerstvého ovoce. Třeba šťáva vymačkaná z pomeranče zředěná vodou je pro děti velkým lákadlem. A skvělá je také čistá voda. Vhodné je, aby na každý jeden kilogram své váhy dítě vypilo 60 militrů tekutin.

Správná hygiena

Upatlané ruce mělo každé dítě. A nejednou některý z prstíků skončil v puse. Naučte své dítě správně mýt si ruce. Hodit se mu to bude v kolektivu, kde v období dětských nákaz hračky a další předměty projdou rukama jiných dětí, které správné hygienické návyky nemusí mít. Umývání rukou brání šíření bakterií. Abyste své dítě naučili správným hygienickým návykům, zkuste mu tuto činnost udělat zábavnou. Na trhu jsou dětské ručníky a mýdla s nejrůznějšími motivy, které umí vykouzlit při mytí rukou tu správnou atmosféru. A také nezapomeňte na pravidelnou výměnu zubních kartáčků.

Nástup do první třídy je velkým milníkem nejen pro děti, ale i pro rodiče. Je to doba plná očekávání, radosti i obav z neznámého:

Je důležité, aby dítě před první třídou zvládalo některé základní dovednosti, které mu umožní plynule se integrovat do školního prostředí.
První třída aneb jak připravit dítě na školní prostředí

Vhodné oblečení

Říká se, že všeho moc škodí. A platí to také o oblečení u dětí, protože nesprávně zvolené množství ovlivňuje dětskou imunitu. Proto nemusíte svého potomka při cestě do školky nebo školy oblékat s přehnanou opatrností tak, že dorazí do dětského kolektivu přehřáté a zpocené. S chladnějšími podzimními a jarními teplotami po ránu při cestě do školního zařízení se můžete vypořádat rychlejší chůzí, která dítě zahřeje. Přes den může venkovní teplota výrazně stoupnout, takže cesta odpoledne domů v zimní bundě není ideální. Ale vyplatí se nic nepodcenit. Ani holý krk dítěte v mrazech není pro něj ideálním způsobem otužování. Oblečení volte s rozumem.