Nejslavnějším sudetským železničářem je komiksový hrdina Alois Nebel. V průběhu týdne se v Malé Morávce točil na nádraží film režiséra Tomáše Luňáka, který přenese Aloise Nebela ze světa černobílého komiksového románu na plátna kin.

Není to poprvé, co téměř zapomenutá trať do Malé Morávky učarovala filmovým tvůrcům. Už si například zahrálo ve filmu Freonový duch. Svérázného železničáře z malé železniční stanice Bílý Potok ve filmu ztvární Miroslav Krobot.

"Miroslav Krobot je Alois Nebel. Stačí, když si nasadí brýle a nádražáckou čepici. Navíc pochází z Jesenicka, kde se příběh odehrává, takže se nám to celé propojuje," tvrdí Jaroslav Rudiš, který komiksovou trilogii Alois Nebel (Bílý Potok, Hlavní nádraží, Zlaté hory) vytvořil společně s výtvarníkem Jaromírem 99. Ten, civilním jménem Jaromír Švejdík, je známý jako kapelník skupiny Priessnitz. K natáčenému snímku bude také skládat filmovou hudbu. Režisér Tomáš Luňák natočil například klip k písničkám krnovské kapely Poslední výstřel, ale také točil klipy s Priessnitz, Věru Bílou nebo Ivu Frülingovou.

Příběh Aloise Nebela začíná na konci 80. let. Jednoho dne objeví na půdě stanice skrývajícího se dezertéra Voloďu a od té chvíle se začnou kolem nádraží dít podivné věci. Nebela začnou pronásledovat halucinace, znovu prožívá traumata uplynulého století. V horečnatých snech se mu zjevují vzpomínky na válku, vyhnání Němců i sovětskou okupaci.

Rozpočet: čtyřicet milionů

Ztracenou rovnováhu hledá na toaletě, kterou proměnil v knihovnu jízdních řádů. Grafický román Alois Nebel zachytil atmosféru Sudet, ve kterých se formou historek střetávají osudy malých lidí s velkými dějinnými událostmi.

Pro adaptaci komiku na celovečerní film se debutující animátor a režisér Tomáš Luňák rozhodl použít velmi neobvyklou metodu. Půjde o první český film, který využije technologii rotoscoping, která kombinuje hraný a animovaný film. Scény natočené s reálnými herci budou dodatečně animovány a upravovány do výsledné stylizované výtvarné podoby.

Tým už má hotovou kratičkou ukázku, kterou odborné veřejnosti představil na plzeňském festivalu Finále. Protože minimálně dvanáct měsíců bude trvat překreslování a animace, čeká se premiéra nejdříve na podzim 2010. Čtyřicetimilionový rozpočet částečně pokryl grant od Státního fondu kinematografie v rekordní výši patnácti milionů korun.