Několik výstav současně na nejrůznějších místech představuje dokumentární projekty Jindřicha Štreita. V Památníku písemnictví na Moravě v Rajhradě začala 1. března výstava fotografií Lidé Vítkovska. Ve středu 2. března promluvil Štreit na zahájení výstavy v Muzeu moderního umění v Olomouci na vernisáži výstavy nazvané Iveta A. Dučáková/ Kalendář Jindřicha Štreita. V Muzeu Regionu Valašsko na zámku ve Vsetíně zahájil Jindřich Štreit ve čtvrtek 3. března výstavu nazvanou (AB)Normalizace.

Na projektu Lidé Vítkovska pracoval Štreit dva roky, vytvořil zde zhruba čtyři tisíce snímků. Výběr snímků putuje po výstavách a světlo světa spatřila i reprezentativní stejnojmenná publikace.

V Olomouci mohou diváci spatřit něco poněkud odlišného, a to koláže ze Štreitových fotografií. Na vernisáži výstavy s názvem Kalendář v Café 87 Olomouc se sešli celkem tři autoři. Iveta A. Dučáková přetvořila snímky fotografa Jindřicha Štreita, konkrétně jeho kalendář z roku 2000. A aby byl řetěz vzájemných inspirací kompletní, tak vystavované dílo absolventky pražské Akademie výtvarných umění ještě básněmi ozdobil lektor Muzea umění Olomouc David Hrbek.

„Když už jsme měli fotografie, koláže a básně, tak jsme se rozhodli všechno to propojit v knize,“ uvedl Jindřich Štreit. Autoři ji nazvali Rok na vsi a na vernisáži v Muzeu moderního umění v Olomouci ji také všichni tři společně pokřtili.

Úplně na začátku byl zmíněný Štreitův kalendář na rok 2000 na téma dvojice. „Doma jsem měl mnoho výtisků tohoto kalendáře a v roce 2005 mě napadlo, rozdat ho různým umělcům, aby fotografie v něm obsažené nějak pojali. Oslovil jsem sochaře, malíře nebo i architekty, a to mladší i starší.

Výsledkem potom bylo několik velkých výstav,“ uvedl Štreit, který celý projekt později ještě jednou zopakoval. Mezi oslovenými ve druhé vlně byla právě Iveta A. Dučáková. „Byla to pro mě určitě výzva a nabídka mě potěšila. Koláže jsem dělala většinou ručně, pomocí různých výstřižků a podobně. Výsledek jsem potom naskenovala do počítače, kde jsem upravovala drobnosti,“ uvedla Dučáková, jejíž práce následně „vyprovokovala“ Davida Hrbka k literární činnosti. A unikátní, ručně dělaná kniha, která připomíná album fotek, byla na světě.

(Ab)normalizace je zase výběrem ze Štreitových snímků, které pořídil před rokem 1990 a dříve je nikde nepublikoval a nevystavoval. Až dvacáté výročí sametové revoluce přimělo Jindřicha Štreita k tomu, aby znovu prošel svůj archiv negativů. Výstižný a všeříkající název vymyslel spisovatel Ludvík Vaculík.

(ov, bas)