Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sbírka básní krnovského rodáka Tomáše Hájka

Krnov – Planeta Euforikum, sbírka refl exivní lyriky z pera krnovského rodáka, absolventa lékařské fakulty a filosofie Tomáše Hájka, po více než dvaceti letech navazuje na jeho básnickou prvotinu Stoupání do plynu.

13.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Přestože autor mezitím vydal několik knih z aplikované filosofie, psal prózy, dramatické texty a eseje, nyní se zase vrací k poezii – tedy na začátek. MUDr. Tomáš Hájek se narodil 6. ledna 1964 v Krnově. Zabývá se filozofií, ekologií a památkovou péčí, publikuje literární, umělecko-kritické a publicistické texty.

Působil ve státní správě v oblasti životního prostředí a památkové péče, byl členem České komise pro UNESCO. Vydal několik knih v duchu aplikované filosofie, například Příběh drobných památek (2001) nebo Zánik a vznik památkových péčí (2005), jakož i prozaických knížek (mj. Diagnóza 729, 2001; Spánek a naděje, 2005). Píše rovněž dramatické texty.

Od roku 2009 uveřejňuje své eseje i na Slovensku v časopisech. Je také spoluautorem přírodovědecky pojatých prací týkajících se ochrany a tvorby kulturní krajiny a památkové péče. Jako básník debutoval roku 1985 v almanachu Klíčení; v roce 1991 vydal svou prvotinu, sbírku Stoupání do plynu.

Návrat k poezii

Hájkův návrat k umění básnickému, návrat, na nějž se čekalo více než dvě desetiletí, nakonec není ničím nepřirozeným či protismyslným. Právě naopak. Jeho sbírka s poněkud trpkým názvem Planeta Euforikum (Praha, Cherm 2013) přichází v pravou chvíli. Básníkova druhotina je vydávána v době, kdy v české poezii opět zřetelně sílí etický základ básnické výpovědi, důraz je kladen na otázky mravní a tím pádem také otázky filozofické jako by získávaly pomyslně navrch nad otázkami estetickými.

Vychází v době, kdy bytostné sepětí estetična a etična v poezii nabývá podoby přímého, třebaže právě u Hájka značně sofistikovaného oslovování čtenáře. Titul knihy nicméně vybízí k tomu, abychom se při četbě jejích slok a veršů dotazovali, kde z ní vyvěrá nějaká rozjařenost, z čeho pramení příjemné čili euforické subjektivní pocity, co je to vůbec za planetu, že by ta naše?

Planeta Euforikum

Sbírka Planeta Euforikum je zjevně poznamenána tíhnutím k reflexivní lyrice, uchopující nadčasové možnosti lyrického vyrovnávání se s nelyrickým světem, a snad proto je výrazně poznamenána autorovým směřováním k žánru svébytných novodobých alegorií.

Za příklad může sloužit báseň Modrý mramor z vesmírné Carrary: „Vesmír je materiál (jako porfyr, žula, břidlice), / většinou je ale z modrého mramoru, / který se těží ve vesmírné Carraře. // Je známo, že modrý mramor létá, / jako modrý mramor se těží, / modrý mramor i vane. // Rudý posun ve spektru říká, že se vesmír rozpíná, / ve vesmírné Carraře my horníci, kameníci / pracujeme v modrém posunu – vesmír se vydává. // Vydává se ze sil a stává se slavností."

Co je však pro sbírku zcela podstatné? Kdysi se o poezii tohoto typu říkávalo, že jde o „poezii vědeckou" (psával ji jiný básnící lékař a esejista Miroslav Holub, ale také zejména ve svých počátcích krnovský lékař a básník Dušan Cvek), někdy se o tom typu básnění prohlašovalo, že jde o „poezii všedního dne", k níž ovšem patří i radikální filosofické úvahy.

Poloha myšlenkového vzdoru proti životním a zejména racionalistickým zvyklostem se ve sbírce snoubí s navenek protichůdnou polohou myšlenkového přitakání světu vezdejšímu, v němž archaické (snad) zachraňuje to moderní a to moderní (snad) v sobě zachrání to starobylé sebezáchovné a sebeurčující.

Nejpozoruhodnější pro mne je nicméně autorovo do básně vtělené sdělení, že znovu pochopil primát poezie, že jí dal přednost před mnoha dalšími uměními, i když se nezříká ani psaní próz nebo dramatických textů, a že je dnes poučenějším básníkem, který ozřejmováním si básnického tvaru zároveň pootevírá prostor určité vnitřní obrazivosti, že pokročil k nikdy neukončenému projasnění vlastní filosofie činu i filosofie poznání.

Libor Martinek

Autor: Redakce

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Počítačový kurz pro seniory

Ondřej Štveráček Quartet a  Ryan Carniaux

Hudební lahůdka ve Společenském domě

Jazzový klub se vrací pod střechu

Po letní sezoně venkovních festivalů a koncertů se rýmařovský jazzclub opět vrací na pódium Střediska volného času Rýmařov.

Koncert komorního dua

Koncert komorního dua Vientomarero flétnistky Michaely a kytaristy Jiřího Mecových budou moci diváci vidět ve čtvrtek 19. října v sále Základní umělecké školy Bruntál.

Krnov bojoval, ale na body nedosáhl

Zklamaný z výsledku byl po utkání v Bohumíně trenér krnovských hokejistů Jaroslav Plánovský. Hosté nehráli špatně, jenomže zahazovali šance, takový Tomáš Polok zahodil čtyři tutovky.

Horní Benešov se z Frýdku vrátil s prázdnou

Krajská hokejová liga ve středu pokračovala dalším kolem, v jehož rámci do moderní frýdecko-místecké haly Polárka zavítal tým Horního Benešova. Hostům se ale příliš nedařilo a z Frýdku si odvezli prohru v poměru 0:7.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení