Už při premiéře na karlovarském filmovém festivalu si film Vlk z Královských Vinohrad odvezl zvláštní uznání poroty. Krnovskou premiéru filmu v září doprovodili filmaři a pracovníci krnovského kulturního střediska velkou show, která se inspirovala festivalem v Cannes a dusnou atmosférou normalizace.

OBČANKA NA PAMÁTKU

Minulý týden v Novém Boru tvůrci Vlka z Královských Vinohrad převzali také cenu prezidenta Novoborské akademie spojených kinematografií (NASK).

Na filmovém festivalu v Novém Boru již patnáct let provozovatelé kin a zástupci distribučních filmových společností udělují ceny nejlepším českým filmům, hercům a režisérům.

„Protože po dosažení patnácti let se už na každého vztahuje trestní zodpovědnost, nadělili si účastníci festivalu k patnáctým narozeninám občanské průkazy," prozradil vedoucí krnovského kina Mír 70 Pavel Tomešek, který nemohl chybět mezi kolegy kinaři na festivalu v Novém Boru.

BARTOŠKA OŽELEL ZÁHŘEB I SAO PAULO

Film Vlk z Královských Vinohrad jeho režisér Jan Němec už nestihl dokončit.

Po smrti legendárního režiséra Němce dotáhl film do finální podoby mladý režisér Tomáš Klein z Krnova. Ten společně s kameramanem Jiřím Maxou a vedoucím výroby Jakubem Pinkavou na pódiu převzal Cenu prezidenta NASK a sklárny Ajeto.

K úspěchu jim mezi prvními gratuloval herec Jiří Bartoška, který v Novém Boru osobně přebíral cenu za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu Teorie tygra.

„Jsem rád, že pořád existují kinaři jednosálových kin, kteří svou práci dělají z lásky a nadšení. Měli jsme jet na festival do Sao Paula i do Záhřebu, kde je zahájení Dne českého filmu. Dali jsme ale přednost Novoborské akademii a setkání s kinaři," vysvětlil Bartoška, jaký význam přikládá novoborskému festivalu a cenám NASK.

ZVLÁŠTNÍ FILM

Tomáš Klein upozornil, že jak v Karlových Varech, tak v Novém Boru dostal Němcův film ocenění v kategorii „speciální/zvláštní".

„Jan Němec dostal další speciální cenu. Podle mě to potvrzuje, že Vlka z Královských Vinohrad prostě nelze zařadit do kategorie normálních filmů, ale ani jej nelze přejít bez povšimnutí. A to je dobře. Já jsem velmi rád za novoborskou cenu od kinařů, protože si uvědomuji, že bez nich by tyto „speciální" filmy hledali diváky jen těžko," řekl Klein.

„Ještě jednou bych rád poděkoval všem, kteří se do Vlka zamilovali. Zejména Novému Boru a Krnovu, kde proběhly opravdu kultovní premiéry," poděkoval Tomáš Klein jménem celého týmu filmařů, kteří se na natáčení Vlka z Královských Vinohrad podíleli.

DALŠÍ OCENĚNÍ FILMAŘI

Nejúspěšnějším filmem ve filmové distribuci se stal snímek Star Wars síla se probouzí. Cenu za nejlepší český film i za režii převzal režisér filmu Teorie tygra Radek Bajgar.

Cenu za nejlepší ženský herecký výkon získala Eliška Balzerová, a to opět za roli ve filmu Teorie tygra. Vlastě Chramostové byla udělena Cena prezidenta NASK a sklárny Ajeto za celoživotní herecké mistrovství.

PROČ NĚMEC VRÁTIL VYZNAMENÁNÍ

Přesně před dvěma lety se slavný režisér Jan Němec vydal na Pražský hrad vrátit Medaili Za zásluhy II. stupně, kterou převzal v roce 2002 z rukou Václava Havla. Rozhodl se touto formou protestovat proti některým oceněným, které tehdy vybral prezident Zeman.

„Zříkám se ho na protest proti aktu arogantní politické zvůle při oslavě vzniku samostatného Československého státu. Současná hlava státu postavila do stejné řady zachránce židovských dětí či státníka, který se významně osobně podílel na porážce Adolfa Hitlera, s filmovými tvůrci, kteří nikterak nepřispěli k československé státnosti.

Pouze ve své profesi přímo či nepřímo pomohli jednotlivé osobě k politické kariéře," zdůvodnil Němec Kanceláři prezidenta republiky vrácení vysokého státního vyznamenání.

Nelíbilo se mu především ocenění mladého filmaře, který v roce 2007 natočil nekriticky oslavný dokument o Miloši Zemanovi a pak si nejvyšší státní vyznamenání nechal připnout na flísovou mikinu. Režisér Němec se rozhodl vrátit vyznamenání hned po přenosu ceremoniálu z oslav státního svátku.

„Původně jsem si myslel, že ti filmaři jsou tam z recese, až pak jsem uvěřil, že to myslí vážně," řekl novinářům režisér Jan Němec, který už tehdy tušil, že mu moc života nezbývá. „Vyznamenání přijmu zpět, až tu bude nový hradní pán, ale toho už se asi nedožiju. Tak si pro něj přijde dcera," komentoval Němec své gesto v roce 2014.

Zesnul 18. března 2016.

Tomáš Klein: Chtěli jsme, aby Němcův film
 vyzněl trochu nedokončeně

.Zdroj: Film servis festival Karlovy Vary

Režisér Tomáš Klein v pátek 23. září představil v krnovském kině Mír 70 film Vlk z Královských Vinohrad. Krnovský rodák se na filmu podílel jako pomocný režisér a po smrti režiséra Jana Němce mu připadl zodpovědný úkol film dokončit v jeho stylu.

Pracovníci krnovského kina a Městského informačního a kulturního střediska (MIKS) Krnov si pro filmaře i návštěvníky kina připravili překvapení. Vytvořili v kině iluzi festivalu 
v Cannes, takže delegace filmařů v čele s Tomášem Kleinem se v Krnově slavnostně prošla po červeném koberci.

Další scénky ve vestibulu kina navozovaly atmosféru policejních výslechů v dobách začínající normalizace. V kinosále po promítání filmu Vlk z Královských Vinohrad následovala beseda diváků s filmaři. Druhý režisér Tomáš Klein prozradil, jak film vznikal.

Jaké to bylo v situaci, když slavný režisér Jan Němec zesnul a nestihl dokončit svůj autobiografický film?

Nebylo to jednoduché. Byla to pro mě delikátní situace, přestože jsem věděl, že Jan Němec byl natolik charismatická osobnost, že už v rozpracovaném filmu bylo jeho autorství dávno přítomné, když odešel. Předem řekl, že když už se jednou rozhodl film dělat, tak chce, ať se dokončí za každou cenu, takže už jsme neměli na výběr, zda pokračovat, nebo ne.

Váhali jsme u některých pasáží, které jsme museli dělat bez něj, což obzvlášť u autobiografického filmu není jednoduché. Sestříhat životní příběh Jana Němce není snadné, ani když máte v ruce scénář a znáte ty příběhy detailně přímo od něj. Proto jsme chtěli, aby film vyzněl trochu nedokončeně.

Mohou tam být mezery, které by Jan Němec vyplnil trochu jinak, ale ten jeho duch tam určitě zůstal. Jsem přesvědčen, že s výsledkem by byl v rámci možností spokojený. To znamená, že by nás pěkně seřval, film si podle svého předělal, ale myslím, že duchem by byl podobný.

Jak vlastně vznikl nápad natočit film Vlk z Královských Vinohrad?

Jedna verze říká, že před šesti lety pan Němec řekl: Tak – a teď si chci natočit film jen sám pro sebe. Já vám k tomu mohu říct svou verzi, která je trochu jiná. Jan Němec na FAMU nechtěl moc promítat své filmy, které jsme ale my studenti moc chtěli vidět. Aspoň za mě tehdy na 
FAMU byl Němec největší legendou.

Jednou za čas se ho podařilo přesvědčit, aby nám něco pustil, a pak následovala diskuse. Jan Němec nám při tom vyprávěl své historky velmi podobně, jako je to zachyceno v tomto filmu. Byli u toho přítomni i dramaturg Jakub Felcman a producent Tomáš Michálek, kteří si vyslechli pár historek, které v podstatě tvoří tento film.

Jan Němec si tímto způsobem jen chtěl vyzkoušet na studentech, jestli je toto téma zajímá, ale Kuba Felcman už ho nenechal být. Pořád opakoval Janu Němcovi, že všichni to určitě chtějí vidět zfilmované. Obtěžoval ho dostatečně dlouho, aby v něm uzrálo rozhodnutí, že ten film musí udělat.

Následovalo dlouhé jednání s Českou televizí, než všichni pochopili, že ten film opravdu musí vzniknout.

První klapka padla loni na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes. Jak zde probíhalo natáčení?

Jan Němec se vrátil do Cannes po mnoha letech s velkým nadhledem a myslím, že si velmi užíval natáčení, které probíhalo v subverzivním (podvratném, rozvratném – pozn. red.) duchu bez povolení a zbytečného váhání. Dokázal skvěle využít atmosféry a kulis festivalu, aby ukradl, co potřeboval pro svůj příběh.

Měl Jan Němec od začátku scénáře herce vybrané?

Záměr obsadit Jiřího Mádla měl Jan Němec už poměrně v počátku. Myslím, že to více souviselo s tím, jaký má obraz Jirka Mádl u českého obecenstva, než s tím, že by byl charakterově či vizuálně podobný Janu Němcovi. Záměr byl, aby se divák dobře ztotožnil s postavou Johna Jana, protože jde o fikci, a ne o portrét autora.

Záměr obsadit i Karla Rodena jako alter ego samotného režiséra přišel až ke sklonku natáčení. Karel Roden už několikrát reprezentoval alter ego Jana Němce a v tom filmu tím ještě umocňuje fabulaci autora. Za Mádlem se skrývá vypravěč Roden jako alter ego samotného Jana Němce.

Tomáš KleinNarodil se v roce 1987 v Krnově. Po matematickém gymnáziu absolvoval Vyšší odbornou školu filmovou ve Zlíně a pokračoval studiem režie na FAMU. Jeho studentské filmy Rousek a Posedlost uspěly na řadě mezinárodních festivalů.

Své filmy tvoří spolu s Tomášem Mertou pod značkou GURU FILM. Jejich film Retriever byl vybrán do sekce Cinéfondation festivalu v Cannes 2015. Jako druhý režisér spolupracoval a na přání Jana Němce režijně dokončil film Vlk z Královských Vinohrad.

Připravuje také celovečerní debut na motivy knihy Zdeňka Perského Kde domov můj. V krnovském kině Mír 70 zorganizoval už dva ročníky filmového festivalu Čerstvá krev z Krnova, který je přehlídkou mladých filmových tvůrců, kteří mají něco společného s Krnovem.