O sošku Českého lva se v 21 statutárních kategoriích bude ucházet v závěrečném hlasování 27 titulů. Laureáti převezmou ocenění 6. března v pražském Rudolfinu. Galavečerem 28. ročníku Českých lvů bude v přímém přenosu České televize provázet stejně jako vloni herec Václav Kopta. Všechny tři snímky s nejvíce nominacemi jsou v užším výběru mezi nejlepšími filmy i na cenu pro režiséra. V obou těchto kategoriích je doplnily snímky Modelář režiséra Petra Zelenky a Žáby bez jazyka Miry Fornayové - VÍCE ZDE.
Na Cenách české filmové kritiky Adam Martinec zvítězil v kategorii Nejlepší krátký film s autorským snímkem Anatomie českého odpoledne. Za kamerou stál další krnovský rodák, kameraman David Hofmann. Snímek Anatomie českého odpoledne získal nominaci také v kategorii Nejlepší studentský film.
Tomáš Klein byl oceněn za Audiovizuální počin s dokumentem FREM, na němž se podílel coby kameraman. Byl to první český film natáčený v Antarktidě.
Anatomie českého odpoledne
Příběh filmu Anatomie českého odpoledne vychází ze skutečné tragédie, když v roce 2018 v jezeře Lhota utonuli dva malí chlapci. „Scénář jsem začal psát po srpnové tragické události na jezeře Lhota.
Krnovský rodák Adam Martinec za svůj krátký film Anatomie českého odpoledne získal Cenu české filmové kritiky. Na Českých lvech byl jeho film nominovaný ve dvou kategoriích – Krátký film a studentská Cena Magnesia.
Volně jsem se skutečností pracoval ve snaze zachovat fenomén, který mě fascinoval. V pátrání po chlapcích jsem našel mnohem víc aspektů než jen jednoduchou moralitu. Natočil jsem film o odpovědnosti stejně jako o bezmoci. O letargii i nevyhnutelnosti tragédie,“ řekl o svém snímku Adam Martinec, který je studentem Katedry režie na FAMU. V Krnově žil až do svých vysokoškolských studií.
Jedná se přitom teprve o jeho druhý film. Také ten první byl velmi úspěšný. Jeho krátkometrážní debut Cukr a sůl (2018) byl nominován na Českého lva coby nejlepší studentský film.
Experiment z Antarktidy
Tomáš Klein vyrazil do Antarktidy společně s režisérkou Vierou Čákanyovou. Experimentální dokument FREM je výsledkem šesti týdnů natáčení na ostrově Krále Jiřího. Tříčlenný štáb pobýval v lodním kontejneru uprostřed nekonečné antarktické pustiny.
Šlo o útočiště určené ke krizovému přenocování. Výbavu tvořily dvě palandy a dovezený benzínový generátor pro nabíjení baterek do filmařské techniky. Umožnil dvě hodiny topení malého ohřívače a vaření jednoho teplého jídla denně. Zásobování probíhalo za pomoci polské základny. Jediná komunikace s okolním světem byla pomocí vysílačky.
Hlavní „postavou“ snímku FREM je bytost, která není lidské povahy. Ve filmu se objeví jen její stín. Vše je vyprávěno z její perspektivy. „Představit si pohled umělé inteligence bylo obtížné, ne-li nemožné,“ popsal natáčení Tomáš Klein. Filmařům pomohla najít koncepci sama Antarktida. FREM se o Českého lva uchází v kategorii Nejlepší zvuk.