První jízdenky, které cestující do označovače vkládaly, byly známé jako takzvané nudle. „Měly hodnotu jednu korunu československou, zlevněná padesát haléřů. Do roku 1983 se jízdenky prodávaly pouze v předprodejích,“ zmínila Doležalová.
Až od srpna 1983 se začaly objevovat i jízdenkové automaty. Ze začátku nevracely přeplatek. Pokud cestující vhodil víc peněz, vydal automat počet jízdenek až do výše částky. „Do roku 1995 byly jízdenky určeny jen pro jednu jízdu v jednom voze, až následně podnik zavedl časový přestupní tarif,“ doplnila Doležalová.
I v dnešní době jsou papírové jízdenky stále dostupné a ve všech nominálech jsou nabízené prostřednictvím předprodejů brněnského dopravního podniku nebo jízdenkových automatů. Ve vozech je však už instalována nová generace označovačů, které umožňují přepravu bezkontaktně přiložením platební karty nebo elektronické jízdenky.
Na dalších snímcích se podívejte, jak vypadaly papírové jízdenky v minulosti.
Zdroj: DPMB
Od roku 1977 až do konce roku 1992 zůstaly v platnosti jízdenky za 1 korunu československou. Byly známé jako takzvané nudle. Zlevněná stála padesát haléřů. Do roku 1983 byly jízdenky v prodeji pouze v předprodeji.
Zdroj: DPMB
Jednopásmová zlevněná jízdenka za tři koruny byla v platnosti pouze půl roku. Od 1. července 1996 do 1. ledna 1997. Do roku 1995 byly jízdenky určeny jen pro jednu jízdu v jednom voze, následně byl zavedený časový přestupní tarif.
Zdroj: DPMB
Zlevněná jízdenka na dvě pásma s platností 30 minut v hodnotě pěti korun byla využívaná cestujícími od 1. ledna 2000 do 31. prosince 2001.
Zdroj: DPMB
Základní jízdenka za 5 korun pro dvě pásma, která měla platnost patnáct minut od označení, zůstávala v brněnské městské hromadné dopravě využívaná od 1. ledna 1997 do 31. prosince 1997.
Zdroj: DPMB
Základní jízdenka využitelná na dvě pásma za osm korun měla platnost od 1. ledna 1998 do konce roku 1999.
Zdroj: DPMB
Zlevněná jízdenka pro cestující od šesti do patnácti let byla využitelná na tři pásma. Měla platnost od 1. ledna 1998 do konce roku 1999.
Zdroj: DPMB
Jednopásmová jízdenka pro jednu jízdu s přestupem byla v Brně v platnosti za cenu šesti korun původně od 1. ledna 1996 do 31. prosince 1996, ale v druhé polovině tohoto roku došlo ke zdražení na osm korun. A v případě nákupu jízdenky u řidiče byla přeražená červeným razítkem, přičemž jízdné zakoupené u řidiče bylo o dvě koruny dražší.
Zdroj: DPMB
Základní jízdenka na dvě pásma za jedenáct korun platila v Brně od 1. ledna 2000 do konce roku 2001, ale tato je unikátní. Cestující ji totiž označil v označovači přesně 11. listopadu v 11 hodin a 11 minut v zóně číslo 1.
Zdroj: DPMB
Různé typy jízdenek, které používali cestující v brněnské městské hromadné dopravě od roku 1977. V tom roce totiž byla funkce průvodčího a vydávání jízdenek pouze řidičem nahrazena mechanickými označovači.
Zdroj: DPMB
Typ jízdenky v brněnské městské hromadné dopravě před rokem 1977, kdy je vydával průvodčí. Po tomto roce se systém změnil. Tohle je typ z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Tento typ zůstal platný na rekreačních linkách snad do roku 1983, jízdenky tam vydával řidič.
Zdroj: DPMB
Typ jízdenky v brněnské městské hromadné dopravě před rokem 1977, kdy je vydával průvodčí. Po tomto roce se systém změnil. Tohle je typ z přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Tento typ zůstal platný na rekreačních linkách snad do roku 1983, jízdenky tam vydával řidič.
Zdroj: DPMB
Od poloviny šedesátých let dvacátého století do roku 1977 platil v Brně takzvaný S režim, kdy řidič čeká než všichni vhodí odpočítané jízdné a vydá jim jízdenku. Tento způsob odbavování však způsobuje nepravidelná zpoždění a není příliš efektivní pro plynulost městské hromadné dopravy.
Zdroj: DPMB
Jedná se o kontrolní jízdenku pro revizory i řidiče, aby viděli správnou kombinaci na štítcích a podle toho mohli prověřovat jízdenky cestujících.
Zdroj: DPMB
Vnitřní prostory vozu brněnské městské hromadné dopravy v minulosti s dobovými označovači.
Zdroj: DPMB
Vnitřní prostory vozu brněnské městské hromadné dopravy v minulosti s dobovými označovači.