Na tratích v metropoli se poprvé objevily už v 60. letech minulého století. Řeč je o vozech Tatra T3, které si pro svou dlouhověkost vysloužily přídomek „nesmrtelné.“

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) s nimi přitom počítá i do budoucna. Rozhodl se je zmodernizovat. Nově se z nich stanou nízkopodlažní spoje. V rámci rekonstrukce dostanou novou skříň a elektrickou výzbroj. Proměna 65 vozů vyjde na 300 milionů korun.

Nízké náklady

DPP se rozhodl pro netradiční postup. Z tramvají na rekonstrukci vytěží původní elektrickou výzbroj a tu nechá celkově opravit za využití nových komponent.

„Přestože bylo původně počítáno s tím, že jejich životnost v provozu bude 16 let, v praxi se ukázalo, že vydrží výrazně déle, a to při velmi nízkých údržbových nákladech,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel společnosti Cegelec, která rekonstrukci provede.

Kuriózní seznámení. Dvojice se poznala poté, co Moniku srazila tramvaj. Tu řídil její budoucí manžel Vít Malý.
Láska z tramvaje. Před osmi lety řidič srazil dívku, dnes spolu mají dvě děti

„Půjde z velké části o novostavbu, protože chceme zaručit, aby výzbroj mohla opět v provozu spolehlivě sloužit další zhruba dvě desítky let,“ dodal.

DPP už v minulosti nechal rekonstruovat na typ T3R.PLF celkem 35 svých tramvají, které vznikaly svého času jako modernizace původních vozů T3.

Tramvaj s názvem Kultura jede zdobí obraz Pohled na Prahu od Ládví z roku 1908 impresionistického malíře Antonína Slavíčka. Doplňuje jí 18 portrétů českých umělců, nechybí například Božena Němcová, Franci Kafka či Václav Havel.
Kultura jede. Na pražské koleje se vydala nově upravená tramvaj

U nich byla vyhodnocena jako neekonomická oprava původní vozové skříně. Místo opravy byla použita zcela nová vozová skříň s nízkopodlažní částí. Designové křivky původního provedení tramvají T3 byly z velké části zachovány. Tramvaje mají přezdívku „wany“.

Pro Lipsko i Manilu

Celková repase a výroba elektrických výzbrojí pro 65 dalších tramvají T3 bude probíhat přímo v Praze, kde má Cegelec své zázemí.

Historie firmy je úzce provázána s někdejším závodem ČKD Polovodiče, z něhož vydělením na počátku 90. let vznikla. V současné době Cegelec pracuje na zakázce na elektrická zařízení pro nové tramvaje v Lipsku nebo modernizaci tramvají pro filipínskou Manilu.

Na nočních linkách

Plán na modernizaci nesmrtelných vozů schválilo ještě předloni na jaře dřívější představenstvo, vypsání soutěže ale nakonec znovu potvrdilo stávající vedení firmy. DPP záměr vysvětluje tím, že nechce na noční linky nasazovat větší a modernější tramvaje 14T nebo 15T.

Sezona historické linky číslo 41 začíná v sobotu 16. května 2020.
V Praze začíná sezona historické tramvaje, o víkendu bude uzavřeno metro Opatov

Při předpokládané životnosti kolem dvaceti let tak lze očekávat, že tramvaje vycházející z T3 budou jezdit po Praze ještě v polovině tohoto století.

DPP se pro modernizaci tramvají T3 rozhodl, aby splnil podmínku nízkopodlažnosti i na nočních linkách. Proměna starých tramvají vyšla DPP jako nákladově nejefektivnější.

Tramvaj T2.
Tramvaje T2 se vrací. Renovované vozy budou projíždět Prahou na lince č. 23