„Je to úsměvně smutný příběh. Nevěřím, že silničáři třeba do deseti let dálnici dokončí,“ komentovala Miriam Nová, která jezdí každý den trasu mezi Brnem a rakouským Drasenhofenem.

Dostavba D52 nepatří ani mezi dálniční priority nově vznikající vlády. V koaliční smlouvě koalice Spolu a PirSTAN jsou Pražský okruh, D35 a dokončení D1. „Je ostuda České republiky, že D52 ještě nestojí. Máme uzavřenou mezinárodní dohodu o koridoru z Baltu na Jadran a máme také dohodu s Rakouskem,“ řekl mikulovský starosta a senátor za občanské demokraty Rostislav Koštial. Po ustanovení nové vlády bude iniciovat, aby se D52 byla v prioritních stavbách České republiky.

Stavba nového úseku dálnice D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem na Hodonínsku zase pokročila.
Odvoz ornice i úprava podloží. Dron zachytil trasu stavby D55 u Moravského Písku

Původně měla už letos začít stavba obchvatu Mikulova, ale kvůli soudním tahanicím i tento úsek, který měl menší náskok, museli silničáři odložit. Přišli totiž o územní rozhodnutí. „Rozhodli jsme se ze sedmi staveb udělat tři. První částí je úsek mezi Pohořelicemi a Novými Mlýny, druhou přechod novomlýnských nádrží a třetí úsek od konce novomlýnských nádrží po státní hranici,“ přiblížil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Nyní věří, že úseky mezi Pohořelicemi a Novými Mlýny a nádržemi a státní hranicí začnou stavět v roce 2024. Sjednocení staveb má pomoci i ke zjednodušení jejich přípravy.

Zlepšení stávající situace 

Řidička Nová věří, že obchvat Mikulova může pomoci ke zlepšení stávající situace. „Když se doprava na jednom nebo druhém kruháči v Mikulově zasekne, je to na hodiny,“ poznamenala.

V soudním sporu podle Fialy zazněly i pochyby k procesu posuzování vlivu na životní prostředí. Stanovisko bylo z roku 2005. „Rozhodli jsme se, že i tento proces postoupíme znovu a v celém tahu. Na přelomu roku chceme mít shromážděné podklady a v průběhu příštího roku chceme o vyhodnocení vlivů na životní prostředí požádat,“ doplnil Fiala.

Jedním z úseků, kde by mohla být povolená rychlost 150 kilometrů v hodině, je úsek mezi Brnem a Slovenskem.
Stopadesátka na dálnici. Na některých úsecích by mohlo dojít k zvýšení rychlosti

Součástí posuzování vlivu na životní prostředí je i výběr varianty přechodu přes novomlýnské nádrže. Státní silničáři navrhují estakádu, proti ní jsou však v Pasohlávkách. „Je navrhovaná asi deset metrů od hotelu Thermal Mušov, navíc dvanáct metrů nad vodní hladinou, což nám přijde strašně vysoko. Každý návštěvník, který by byl v kempu Merkur, by při pohledu směrem na Pálavu viděl jako dominantu dálnici,“ nastínila starostka Martina Dominová.