Policisté a Drážní inspekce zaznamenali celkem 258 karambolů, což je o třicet méně než v roce předchozím. O život přišlo třicet lidí (o patnáct méně než v roce 2006), vážná zranění utrpělo 119 osob (předloni 147).

Zlepšení, ale…

Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara jde o nejlepší výsledky za posledních pět let. K výraznému zlepšení došlo i v Moravskos­lezském kraji, kde vloni policisté vyšetřovali dvaadvacet srážek (o osmnáct méně než předloni). Zemřeli při nich tři lidé (o tři méně než předloni), těžká zranění utrpělo pět osob (o sedm méně). Jak zdůraznil Neusar, zásluhu na relativně příznivém stavu mají i různé preventivní akce Drážní inspekce. „Trvalé snižování následků nehod na přejezdech je pozitivním signálem pro Drážní inspekci, aby pokračovala v osvětových kampaních,“ řekl Neusar, podle kterého je však snahou Drážní inspekce dosáhnout alespoň hranice z roku 2002, kdy na přejezdech zemřelo „jen“ čtyřiadvacet lidí. O rok později to již bylo osmašedesát obětí.

Preventivní akce

Jedna z rozsáhlých preventivních akcí se uskutečnila vloni v dubnu. „Drážní inspekce vytipovala několik desítek přejezdů, kde nejčastěji dochází k nehodám. Policie České republiky na základě těchto podkladů a vlastních analýz vybrala 36 přejezdů, kde monitorovala chování řidičů. Při kontrole zjistila celkem dvaaosmdesát přestupků, což představovalo pochybení přibližně každého patnáctého řidiče. V největší míře se jednalo o překročení nejvyšší povolené rychlosti, policisté však zaznamenali také přejíždění kolejí na místě, kde je to zakázáno, nezastavení před značkou „Stop“ či nerespektování výstrahy na přejezd,“ řekl Neusar, který zdůraznil, že motoristé často vjíždějí na koleje ještě bezprostředně poté, co výstražná světla začnou blikat.

„První automobil většinou koleje přejede, jeho následovníci však již takové štěstí většinou nemívají. Řidiči se také pokoušejí přejet přejezd ihned po průjezdu vlaku i přesto, že červená výstražná světla stále blikají. Neuvědomují si ale, že ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé koleji přijíždět další vlak a vjedou přímo před něj,“ varoval Neusar.

V rámci ostravské pobočky Drážní inspekce, která kromě Moravskoslezského působí i v Olomouckém kraji, se experti v dubnu zaměřili na deset přejezdů. Na nich odhalili dvanáct přestupků. Většinu z nich na Olomoucku. V samotném Moravskoslezském kraji si inspektoři a policisté vybrali pět přejezdů, kde přistihli čtyři hříšníky. Tyto údaje řadí náš region k těm nejlepším. Při poslední podobné razii, která proběhla v roce 2005, byli moravskoslezští řidiči absolutně nejhorší. „Tentokrát to bylo o poznání lepší,“ potvrdil Neusar.

Autoškoly

Drážní inspekce svou pozornost zaměřila i na autoškoly. „Na podzim Drážní inspekce ve spolupráci se Železnicemi Slovenské republiky připravila pro autoškoly film s názvem Řidič – postrach přejezdů. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích. Film byl vyroben celkem v osmi variantách a jeho distribuce probíhá na DVD,“ řekl Neusar s tím, že film je možno stáhnout i z webu Drážní inspekce www.dicr.cz.

Tragédie

Policisté a Drážní inspekce již zaznamenali i první letošní tragickou nehodu v Moravskoslezském kraji, která se stala na železničním přejezdu na Místecké ulici v Příboře, který je vybaven výstražným zvukovým a světelným zařízením. „Starší muž přecházel přes koleje právě v okamžiku, kdy tudy projížděl motorový osobní vlak. Ten chodce srazil a způsobil mu rozsáhlá poranění, která byla neslučitelná se životem. Záchranáři, kteří přijeli na místo, již pacientovi nemohli pomoci a lékař byl nucen konstatovat smrt,“ řekl mluvčí moravskoslezských záchranářů Lukáš Humpl.

 

Nehody na železničních přejezdech v České republice

Rok Počet Mrtví Těžce zranění

2004 288 57 128

2005 274 53 101

2006 288 45 147

2007 258 30 119

 

 

Nehody na železničních přejezdech v Moravskoslez­ském kraji

Rok Počet Mrtví Těžce zranění

2004 30 4 17

2005 38 5 16

2006 40 6 12

2007 22 3 5

 

 

Loňské tragédie na železničních přejezdech v Moravskoslez­ském kraji

5. dubna – nehoda mezi stanicemi Krnov a Skrochovice (zemřel řidič osobního auta)

23. července – nehoda mezi stanicemi Bystřice nad Olší a Jablunkov (zemřel sebevrah na přejezdu)

9. srpna – nehoda mezi stanicemi Baška a Pržno (zemřel cyklista)