VYBERTE SI REGION

Zubatá žába na Rallye Dakar kecala Kolomému do řízení

Tým staroměstského závodníka Martina Kolomého zveřejnil na jeho facebookových stránkách tříminutové video, ve kterém bruntálský maskot, zubatá žába, vypráví o těžkostech a strastech offroadového závodu Rallye Dakar.

12.2.2016
SDÍLEJ:

Zubatá žába na předním skle Fat Boye pomáhala posádce najít správnou cestu. Své místo v kabině má zubatá žába jisté každý rok.Autor: Tatra Buggyra Racing

Zubatá žába se do povědomí lidí zapsala jako jeden z bruntálských symbolů díky televiznímu seriálu Comeback v dílu s názvem Zlatá ledvina.

V množství různých vtipných „faktů" o městě Bruntále a jeho okolí padla také zmínka o tom, že zde žijí zubaté žáby. Místní lidé však vzali tyto absurdní fórky s humorem a bruntálská reklamní kancelář začala ve velkém vyrábět samolepky na auta, později i trička s potisky zubaté žáby, ke kterým přibyl slogan „Drsný kraj, drsní lidé", a nakonec i plyšové hračky zubatých žab.

Dražba žáby opět na plese

Zubatá žába se stala novodobým symbolem Bruntálu, pod touto značkou startují sportovci, vyjíždí školy na výlety nebo ji používají třeba podnikatelé pro svou prezentaci. Plyšák zubaté žáby se stal i maskotem posádky Martina Kolomého na Rallye Dakar a dalších závodech.

V úvodu videa, které natočilo Kolomého tým, představuje plyšového maskota Martin Kolomý. „Tak opět to s námi zubatá žába zvládla, rozhodli jsme se o ní natočit video, které by mohlo pomoci ke zvýšení její ceny na dražbě," zahájil video Kolomý.

Stalo se tradicí, že plyšák zubaté žáby, která s Kolomým rok jezdila v kamionu, se po sezoně vydraží na bruntálském městském plese. Letos se tedy draží plyšák z roku 2015. Žába, která jela s Kolomým Dakar letos, bude v posádce po celý letošní rok a do dražby půjde na plese na začátku roku 2017.

Letošní výtěžek z dražby městského plesu v Bruntále, který se koná 13. února, poputuje na organizace zabývající se handicapovanými dětmi.

Žába Kolomému radila při závodě

„Žába to s námi nemá lehký. Sice jsme se o ni starali, dostávala dokonce masáže a taky pravidelnou stravu, ale i tak je řádně zdecimovaná," popisoval nelehký úkol maskota Martin Kolomý.

Ve zbytku videa poté „mluví" už jen zubatá žába a vypráví o své každodenní rutině na Dakaru. „Každý ráno otevřu oči, pořááádně roztáhnu ruce, pak se nalepím na to sklo a pevně se držím, vyrážíme závodit. Musím být tady na předním skle, všechno kontroluji a radím Martinovi, kam má jet, pak přijedeme do cíle a hezky si zatleskáme," popisuje svůj den zubatá žába.

Kontakt s fanoušky je důležitý

Dále žába vypráví, že jí chodí zprávy od fanoušků.

Ptají se, jak se má, co dělá, kolik toho dneska snědla a podobně. Maskot jim samozřejmě hned prostřednictvím notebooku odepisuje a vypráví o svém dni.

Po celodenním závodění byla žába zmožená, tak se objednala na masáž. „Lehnu si k Honzíkovi, ukážu, co všechno mě bolí, a on mě pak pořádně promasíruje," komentuje bruntálský maskot videozáběry, ve kterých leží na lehátku a nechává se masírovat.

Úspěch videa

Ihned po přidání reportáže se pod videem začaly hromadit komentáře. Lidé se u videa skvěle bavili a nechybělo ani plno „vysmátých smajlíků". Snad tedy tato „reportáž" pomůže žábě získat více peněz na dobročinné účely.

Martin Kolomý na Rallye Dakar

Fat Boy, druhá Kolomého tatra. Ve voze Martin Kolomý (vpravo) a jeho posádka, kterou tvoří bratři David a René Kiliánovi. Za čelním sklem tatry je vždy maskot týmu, plyšák zubaté žáby z Bruntálu.

Fat Boy, druhá Kolomého tatra. Ve voze Martin Kolomý (vpravo) a jeho posádka, kterou tvoří bratři David a René Kiliánovi. Za čelním sklem tatry je vždy maskot týmu, plyšák zubaté žáby z Bruntálu. foto Patrik Pátek/BUGGYRA

Staroměstský rodák Martin Kolomý se letos držel na předních místech závodu Rallye Dakar 2016, třetí etapu dokonce vyhrál, potom však po nehodě v druhé části závodu spadl až na padesáté místo. Přesto se nakonec probojoval zpátky do top dvacítky.

Letošní Dakar se Kolomému i přes technické problémy líbil. Kladné ohlasy zněly i ze stran partnerů a celého týmu Tatra Buggyra Racing. Nový kamion Phoenix patřící posádce Jaroslava Valtra se dostal do top desítky a kamion Fat Boy posádky Martina Kolomého se i přes nehodu a problémy v druhé části závodu nakonec probojoval na sedmnácté místo.

„Tehdy se jelo moc rychle, všude byl prach a vletěl nám kámen do řízení, volant se nedal ovládat a narazili jsme do jednoho z břehů. Následovala časová ztráta, která udělala své, a dva dny hledaní příčin technických problémů. Další etapu jsem pak startoval z padesátého místa, to se mi na Dakaru ještě nikdy nestalo," vyprávěl dakarský závodník Martin Kolomý.

Podpora rodiny 
a fanoušků

Rodina Kolomého všechny závody sleduje a někdy se při nich zrovna moc dobře necítí, mají strach. „Často vědí diváci více než my na trati, díky kamerám a médiím. Už jsem si vyslechl výtky, že pár bezesných nocí doma proběhlo. Každopádně i tak mi všichni moc fandí a podporují mě, a za to jsem vděčný. Ale víte jak, existují i bezpečnější koníčky," řekl s úsměvem Martin Kolomý.

Martinovo poděkování mířilo i ke všem fanouškům a čtenářům Deníku. „Děkuji vám všem za podporu. Nebojte, já ten Bruntál jednou prorvu dopředu!!" slíbil Kolomý.

Plány a přípravy 
na další ročník

Martin už se nemůže dočkat léta, během něj by měl vyjet s novým závodním speciálem, které mu nyní tým sestavuje. V rámci přípravných závodů zavítají členové týmu například do Španělska, Maďarska, Polska a také opět rozjedou šampionát v Číně. Letos se jej však Kolomý neúčastní, chce dát prostor dalším kolegům týmu.

„Lidé se taky ptali na to, jak kamiony převážíme, takže to vysvětlím: Pokud se jedná o závod na jiném kontinentu, tak jedou lodí, pokud jde jen o převoz na pevnině, tak máme na vozy speciální přívěsy," vysvětloval manipulaci s technikou Martin Kolomý.

Týmová spolupráce 
a fyzická kondice

S bratry Davidem a Reném Kiliánovými je Martin Kolomý v kontaktu prakticky denně, co se týče závodu, i podnikání. Někdy během závodu dojde i na ponorkovou nemoc. „Ponorka je prostě všude a kdo říká, že ji nemá, tak lže, je to blbost. Hustší atmosféru pocítíme logicky například, když se tolik nedaří, ale jinak jsme v pohodě," oznámil Martin Kolomý.

„Během roku samozřejmě pracujeme i na fyzičce. Pořád někde lítám, takže to mám se sportem těžký. Když ale můžu, tak se snažím jít každé ráno plavat, taky jezdím na kole a sem tam jdu na nějaký výšlap," dodal Kolomý.

Zelená žába, takové pojmenování si vysloužil první kamion Tatra Martina Kolomého na Dakaru.

Zelená žába, takové pojmenování si vysloužil první kamion Tatra Martina Kolomého na Dakaru. foto: Aleš Beseda

Kamiony Tatra Martina Kolomého
>> 2014 – 2016 Fat Boy (letos jel naposled, příští rok nový závodní speciál)
>> 2011 – 2013 Zelená žába

Umístění Martina Kolomého na Dakaru
>> 2016 výhra ve 3. etapě, celkově 17. místo
>> 2015 7. místo
>> 2014 nedojel, skončil v 7. etapě
>> 2013 5. místo
>> 2012 7. místo
>> 2011 nedojel, skončil ve 3. etapě
>> 2010 nedojel, skončil v 11. etapě

Začátky na Dakaru

Martin Kolomý na Rallye Dakar začal, až když se tento závod přesunul z Afriky do Jižní Ameriky. Na Dakaru začínal jako mechanik a řidič asistenčního vozu. V roce 2010 dostal od Marka Spáčila nabídku pracovat v nově sestaveném českém týmu jako mechanik rychlé asistence.

Brzy však musel s asistencí přestat, protože kvůli tehdy ještě ne příliš rozvinuté komunikační technice se posádky během závodu nemohly domluvit a nevěděly o sobě, takže přijížděl do cíle dříve než sami závodníci, časový náskok asistenčního kamionu Martina Kolomého někdy přesahoval i tři hodiny.

Rok na to se tedy Dakaru zúčastnil už jako řidič závodního kamionu. Bohužel měl ve třetí etapě těžkou nehodu, zlomil si jeden obratel a skoro půl roku strávil v nemocnici.

Rok 2013 ale skončil mnohem lépe, když Kolomý se zelenou Tatrou obsadil skvělé 5. místo mezi kamiony. Dakar 2014 nedokončil pro technickou závadu na novém kamionu Fat Boy. V roce 2015 se opět vyhoupnul do první desítky závodníků, skončil sedmý.

V letošním ročníku Rallye Dakar 2016 zažil vítězství ve třetí etapě, počátkem druhé poloviny závodu měl nehodu a technické problémy, kvůli kterým spadl až na padesátou pozici. Přesto se nakonec opět probojoval do předních míst a celkově skončil sedmnáctý.

Jsou tady různé závody… a pak je tu Rallye Dakar!

Staroměstský rodák Martin Kolomý má již letošní ročník celosvětového offroadového závodu Rallye Dakar za sebou. Na dotazy, co jej na Dakaru přitahuje a v čem je tento závod jiný, odpovídal s úsměvem a se zalíbením.

„Dakar je jiný už jen v tom, že si tu většinou pomáháme," tak začal výpočet rozdílů Martin Kolomý. Dakarští závodníci nejezdí takzvaně „přes mrtvoly" a pomáhají si, když něčí kamion nebo doprovodný vůz zapadne.

„Problém je akorát u těch top pět až top deset závodníků, tam fakt všichni jedou na čas a pomoci se jim dostane jen od jejich doprovodných aut. Ale myslím, že v případě nehody by měl pomoct každý. Není potřeba se na závodech pozabíjet. My jsme tam taky tahali nějaké osobáky. Vím, že jsem byl označován za hrdinu, ale já to tak nějak neřeším. Po té časové ztrátě nás to už netrápilo," popisoval záchranu ostatních Martin Kolomý.

Zachránci si mohou odečítat časy

V jedné z posledních etap pomáhal Martin Kolomý z písečných dun svému týmovému kolegovi Jaroslavu Valtrovi, chvíli nato pomohl i konkurenčnímu závodníkovi Japonci Sugawarovi.

I přes zdržení s pomocí dojel na čtvrtém místě. I kdyby však zajel horší pozici, tak to nemusí nutně znamenat definitivní výsledek závodního dne. „Zachránce" se může po skončení etapy domluvit se zachráněným pilotem a jít za organizátory, kteří mu odečtou čas, po který se zdržel.

Martinu Kolomému to však přijde zbytečné. „Časy odečítat nechodím, nemám to rád, pokud jde o nehodu, tak to beru, ale to, že tam někoho potáhneme nebo mu pomůžeme, to je fakt zbytečný a škodí to podle mě závodění," sdělil svůj názor na odečítání časů Kolomý.

Dakarové klobásy i letos zpestřily jídelníček závodníků.Směnný obchod na Dakaru

Dakarové klobásy pocházející z řeznictví ve Starém Městě i letos bodovaly. „Nejsou obyčejné. Používáme na ně speciální výrobní techniku, aby přežily ty měsíce putování a tropického počasí. Nakládáme je již v listopadu. Není to tak, že bych prostě přišel a nějaké si vzal," prozradil přípravu speciálních klobás Martin Kolomý.

Na Dakaru se s nimi výborně obchodovalo. Podle Kolomého funguje směnný obchod mezi závodníky tak dobře, že ani nepotřebují peníze, ať už se „naturálie" směňují za chybějící materiál nebo se přinesou jako poděkování za pomoc při závodu.

„Klobásy nám letos navíc i příjemně zpestřily stravu. Nevím, jestli pořadatelé vyměnili cateringovou firmu, ale to jídlo, co nám podávali, se občas fakt nedalo jíst," postěžoval si Martin Kolomý.

Prezentace a zubatá žába

O prezentaci a možnost setkání se s Martinem Kolomým nebudou obyvatelé Bruntálu a jeho okolí ošizeni ani letos. Na bruntálském plese, který proběhne v sobotu 13. února, se bude opět dražit bruntálský maskot, zubatá žába.

„Už jsme ji tam odvezli, kluci ji musí upravit a nachystat, protože je řádně zdecimovaná i přesto, že každý den dostávala masáže a prvotřídní servis," vtipkoval Martin Kolomý.

O strastech a zážitcích zubaté žáby letos tým Buggyra natočil i vtipné video, jež mohou fanoušci zhlédnout na facebookovém profilu Martina Kolomého, který se objeví právě i na její dražbě. Další akci chystá Martin Kolomý na 12. března v bruntálském kině, kde v odpoledních hodinách vystoupí na besedě a povypráví o letošních událostech závodu.

Miriam Opletalová

Autor: Redakce

12.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Fotbalové derby je tady, Bruntál hostí Krnov

Snad nejočekávanějším fotbalovým utkáním roku je v letošní sezoně derby mezi Bruntálem a Krnovem, tyto oddíly se totiž konečně sešly ve stejné soutěži.

Soutěž Šikovné ruce není jen o výtvarné zručnosti, hlavně sbližuje

Šestý ročník soutěže potvrdil její vzrůstající úroveň. I lidé postižení mají velice šikovné ruce.

Jak vidí Němci Čechy: Čerpají unijní peníze, uprchlíky nechtějí

Češi a jejich země nejsou v německém tisku hojným tématem. Kromě sportovních rubrik Česká republika zaujme německá média výjimečně. O Češích pozorný německý čtenář novin ví jen to, že nechtějí přijímat uprchlíky – v čele s prezidentem Milošem Zemanem. Jejich ministr financí Andrej Babiš je miliardář, který stojí ve střetu zájmů kvůli čerpání dotací pro své firmy, jež by měl zároveň jako ministr kontrolovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies