VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní letiště v Mikulovících

Mikulovice /FOTOGALERIE/ – Havárie nebo uvíznutí v blátě už nehrozí pilotům větroňů na letišti v Mikulovicích na Jesenicku. Nájezdová plocha se pod jejich stroji při dešti nepropadne. Aeroklub Jeseník loni po dlouhých letech uspěl se svou žádostí o dotaci, za kterou se podařilo odvodnit nejhorší místa na letištní ploše. Letos se bude s rekonstrukcí pokračovat.

3.4.2010
SDÍLEJ:

Pohled z výšky na PradědFoto: Vlasta Lasovská

Letiště v Mikulovicích je unikátní nejen v České republice. Jedině tady si mohou nadšenci bezmotorového létání dopřát vlnové létání. Při deštích však měli smůlu.

„Když déle jak tři dny pršelo, tak byla plocha kompletně podmáčená. Pod dvaceticentimetrovou vrstvou půdy je nepropustná jílová zemina. Když někdo zariskoval a přesto vyjel, stávaly se i havárie. Při popojíždění se letadlo zabořilo do země a urvala se vrtule, která přijde na čtvrt milionu korun,“ popsal dřívější stav Milan Klusák z Aeroklubu Jeseník.

„Na podzim jsou tady jihozápadní větry, které dovolují vlnové létání. Vítr se zarazí o překážku, začne stoupat po svahu a za ním se rozvlní, jako když hodíte kámen do vody. Letadlo může stoupat ve vzduchu až do výšky osmi kilometrů,“ uvedla předsedkyně občanského sdružení Aeroklub Jeseník Vlasta Lasovská.

Piloti mohou létat od východu slunce do soumraku a bez problému uletí i tisíc kilometrů.

„Dokonce jsme získali povolení k využívání letového prostoru k dlouhým přeletům přes Polsko až do Krkonoš,“ řekla Lasovská.

Loni stát poslal na první etapu rekonstrukce letiště v Mikulovicích téměř třímilionovou dotaci. Letos se přidal Olomoucký kraj, který poskytl jeden milion korun.

„Z peněz, které se nám podařilo získat, opravujeme nejvíce postižená místa. Loni jsme odvodnili plochu šest set krát šedesát metrů v nejhůře podmáčeném místě, vybudovali retenční nádrž na zachycování vody a letos rozšíříme odvodnění plochy o dalších téměř dvě stě metrů,“ řekla předsedkyně sdružení Vlasta Lasovská.

Opravy, do kterých se nyní na letišti pouštějí, jsou jen zlomkem toho, co by si členové aeroklubu přáli. Jejich původní plány by ale přišly na osmnáct milionů korun. Za tuto částku chtěli piloti odvodnit celou plochu, vybudovat hangáry, čerpací stanici.

Kvůli finanční náročnosti ale museli projekt minimalizovat.

„Zjistili jsme, že takovou částku nezískáme, proto jsme přepracovali projekt,“ sdělila Lasovská. Například při odvodnění museli postupovat jen po pásech a ne odkrýt celou skrývku a vést drenáž po celé ploše. „Ale nevzdáváme se. Získáváme peníze postupně,“ dodala Lasovská.

Autor: Danuše Krčová

3.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zámek Slezské Rudoltice. Ilustrační foto.

Na zámku se setkají znalci památek, exkurze a seminář budou i pro veřejnost

Jindřich Štreit.

Štreit dnes na Sovinci vystaví smutný cyklus Tichá nemoc o rakovině prostaty

Užili si dovolenou i festivaly. Teď už krajští lídři vyhlížejí volby

/ANKETA, KANDIDÁTKY PRO VOLBY 2017/ Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 20. a 21. října, do včerejška ale musely strany podat své kandidátky. Kdo jsou lídři v Moravskoslezském kraji a jak v létě nabírali síly do předvolebních soubojů?  

Na Dožínky můžete jet dvěma parními vlaky

Slezské Rudoltice – Obě parní lokomotivy Rešica i Malý Štokr vyrazí 19. srpna na dožínky ve Slezských Rudolticích.

Je přeložka silnice vodní dílo nebo dopravní stavba?

Přeložka silnice mezi Zátorem a Novými Heřminovy nezadrží povodně ani vodu v krajině. Přesto je při výkupu pozemků posuzována jako vodní dílo.

Vydejte se za zlatem do Suché Rudné

Dominantou Suché Rudné je dřevěná kaple Nejsvětější Trojice z roku 1720, která před deseti lety dostala novou šindelovou střechu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení