Ve stejné chvíli, kdy Krnované u zástupců ČD orodovali za záchranu rychlíků do Jeseníku, už vysílala Česká televize zprávu, že tato hrozba byla zažehnána.

„Na linkách Pardubice – Jihlava a Rakovník – Chomutov nebyly rychlíky natolik vytížené, abychom uvažovali o jejich zachování. Naopak třeba původně ohrožená linka z Ostravy přes Krnov do Jeseníku bude i na základě velkého ohlasu a zájmu cestujících pokračovat,“ oznamoval v televizi mluvčí ministerstva dopravy (MD) Martin Novák, zatímco krnovská delegace stále ještě přesvědčovala vedení ČD o nutnosti rychlíky do Jeseníku zachovat. „

Zástupci krajského ředitelství ČD nám doporučili, aby rada města zaslala své usnesení přímo na ministerstvo dopravy. Zároveň uvedli, že určitě by se nejednalo o rušení bez náhrady, pouze by se z některých rychlíkových spojů Ostrava – Jeseník staly v Krnově osobní spoje. Pak by ale došlo ke zrušení některých osobních spojů, které dosud vyrážely za rychlíky.

Ujistili nás, že i v takovém případě by dopravní spojení tímto směrem zůstalo slušné a lidé by se bez problémů dostali například na Osoblažsko. Ve směru na Bruntál žádné větší změny neočekávají,“ shrnul výsledek společné jízdy s vedením ČD místostarosta Krnova Michal Brunclík.

Vše odstartovalo rozhodnutí MD, které rychlíkovou dopravu u ČD objednává, vydat příští rok o stovky milionů korun méně než letos. Proč se ale na seznamu nevytížených rychlíků určených ke zrušení objevil také rychlík Krnov – Jeseník, o který je mezi cestujícími slušný zájem? „To byl náš hlavní argument, že na nezájem cestujících si tento rychlík určitě nemůže ztěžovat. Podle našich informací je trať z Krnova do Jeseníku vysoce ztrátová z jiného důvodu.

Provoz prodražuje takzvaný peážní poplatek za přejezd českého vlaku po polských kolejích v oblasti Glucholaz. Omezení provozu na této trati žádné úspory nepřinese, protože se náklady pouze přenesou z železnice na autobusy a na silnice,“ uvedla starostka Krnova Alena Krušinová.

Peážní poplatky vyvolaly zajímavou diskuzi také mezi čtenáři Deníku na našem webu. Upozorňují, že na polském území je trať v tak špatném stavu, že tu vlaky musí jezdit velmi pomalu.

„Peážní poplatky se platí Polsku proto, aby jejich správce železnice udržoval a opravoval peážní trať mezi Mikulovicemi a Jindřichovem ve Slezsku. Máte někdo pocit, že tak polská strana činí? Sami železničáři říkají, že za doposud zaplacené peážní poplatky by mohl být železniční tunel pod Biskupskou kupou mezi Jindřichovem a Zlatými Horami,“ konstatoval čtenář Pepa.

„Zrušit rychlík, který jezdí maximálně vytížený, je podle mě až úplně poslední možnost. Vláda by měla vstoupit do jednání s Polskem, nebo České dráhy s polskými železnicemi, a pokusit se napravit pokřivený model peážního poplatku,“ dodal krnovský zastupitel Jaromír Foltýn.