VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunel pod Červenohorským sedlem je dnes už jen vizí

Jeseník - Tunel pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách měl být jednou z nejgigantičtějších staveb v regionu. A dokonce byl před lety avizovaný termín otevření: rok 2007. Jenže vize, která tehdy počítala s astronomickými náklady 5,5 miliardy korun, zůstala na papíře. O tunelu se již ani nemluví.

5.4.2012
SDÍLEJ:

Přes Sedlo vede stále jen jedna cesta, ta na snímku. Tunel zůstal jen snem a vizí. Foto: DENÍK / Jiří Kopáč

Investorem stavby měla být společnost Lesostavby Šumperk, ta už ale nyní už neexistuje. O stavbu tunelu firma usilovala od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí, bylo ale ještě třeba získat status veřejně prospěšné stavby, protože pouze u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. Celý proces ale nedospěl ani do fáze územního řízení a Lesostavby Šumperk veškeré aktivity související s tunelem ukončily.

Podpora vybudování tunelu figurovala v programovém prohlášení radních Olomouckého kraje do roku 2008, ale už tehdy bylo jasné, že se nebude jednat o prioritu. Místo tunelu kraj usiloval o opravu horské silnice 1/44, zatím se podařilo za 150 milionů korun zrekonstruovat vozovku z jesenické strany na Červenohorské sedlo. Oprava silnice ze šumperské strany by měla přijít na řadu v roce 2014.

„Tunel je zanesen v zásadách územního rozvoje Olomouckého kraje, tedy v obdobě územního plánu. Konkrétní projekt však neexistuje a nejsou též řešeny dopady stavby na životní prostředí, takzvaná EIA. Stát zastupovaný ministerstvem dopravy v přípravách nijak nepokračuje, a to z důvodu velké finanční náročnosti,“ uvedl mluvčí olomouckého krajského úřadu Ivo Heger. Jestliže se kolem roku 2000 uvažovalo o nákladech 5,5 miliardy korun, nyní by to bylo mnohem více. Navíc Správa chráněné krajinné oblasti zatím ohledně tunelu vždy zastávala odmítavé stanovisko.

„Labutí píseň“ tunelu pod Červenohorským sedlem zazněla před dvěma lety na facebooku, kde skupina lidí na toto téma bouřlivě diskutovala. „Jsem každopádně pro tunel. Bude ho ale muset asi postavit nějaká soukromá společnost a vybírat za průjezd mýtné. Zaplatil by někdo za průjezd za osobák 30 a za náklaďák 100 Kč? Já teda určitě!“ psal na facebooku Jiří Krutil. Debata na sociální síti skončila v roce 2010.

Autor: Hana Kubová

5.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petr Možný je spoluautorem nové knihy Horské chaty v Jeseníkách.

Kniha představuje staré pohlednice z Jeseníků

Gymnazisté Kristián Jedelský, Terezie Hluštíková a Eliška Šťastná jsou spoluautoři projektu Z místa, kde žijeme.
2

Studenti natočili dokument o krnovském odpůrci komunismu

Vařit můžete i pod širým nebem

Nemusíte vařit jen v domě. Můžete si pořídit kuchyň, která bude stát pod oblohou, nebo alespoň pod krytým přístřeškem na zahradě. A není to ani tak složité.

Povodně 1997 aneb dvacet let poté

Jeden lidský život a škoda za více než 400 milionů korun. To byla bilance povodní v roce 1997 v Krnově.

Památné lípy jsou vystavené mezi stromy

Mezi nejmohutnější stromy v České repoblice patří lípa z Horní Moravice a Janovská lípa. Obě najdete vystavenév zahradě Flemmichovy vily.

Chtějí čistit rybníky, ve kterých žijí želvy

Už deset let Krnované pozorují vodní želvy v nádržích Chářovského parku. Jsou tak plaché, že se je ještě nikomu nepodařilo je vyfotit. Právě se chystá projekt na čištění těchto rybníků.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies