Speleologická expedice skautského oddílu

Krnov /POZNÁMKA/ - O víkendu 8. – 10. dubna se členové skautského oddílu Krnovská Trojka vydali na netradiční výpravu, na expedici do hlubin Země - na průzkum veřejnosti nepřístupných jeskyní Moravského krasu.

16.4.2011

Skautský oddíl vyrazil na výpravu.Foto: Michael Cestr

Do Moravského krasu jsme vyrazili již v pátek po poledni. Čekala nás dlouhá cesta s příjemnou zastávkou ve Vyškově. Před šestou hodinou večerní jsme konečně dorazili do Vilémovic, vesnice rozkládající se jen dva kilometry od propasti Macocha. Večer byl ve znamení prohlídky místního speleologického muzea, kde lze obdivovat řadu cenných exponátů, například lebku jeskynního medvěda či sošku býčka z Býčí skály.

V sobotu ráno nastalo velké chystání na výpravu do první jeskyně. Každý vyfasoval přilbu a také NIFKU, tradiční jeskyňářskou svítilnu. Agris - tak zní jméno první jeskyně, kterou jsme navštívili. Vchod byl poněkud netradiční - skruž skrytá v závrtu. A tak jsme se postupně zavrtali do podzemních chodeb, které byly o dost užší, než každý z nás očekával. Prvotní strach z neznáma velmi rychle vystřídaly pocity speleologického nadšení.

Jeskyně Agris byla objevena nedávno a odtěžováním bahna ze zavalených chodeb se neustále rozšiřuje. I my jsme přiložili ruce k dílu… Tahání kbelíků plných bahna v úzkých chodbičkách nám ukázalo, jak těžká je práce speleologa, radost z jeskyní nám však rozhodně nesebral.

Odpoledne se vydáváme na průzkum další jeskyně - Koňské jámy. Prostorná jeskyně s obrovským dómem byla příjemnou změnou oproti útulnému Agrisu… Za pár okamžiků však už sestupujeme do jeskyně Mastný flek. A voda stoupá… Jeskynní osvěžení po pár desítkách metrů končí, avšak následuje další překážka: stoupačka v kluzkém bahně. Sráz nakonec všichni členové díky lanu překonávají.

Zatímco většina členů se vydává zpátky na světlo boží, tři odvážlivci postupují dál - prozkoumáváme boční chodbičku a prožíváme desítky minut plazení a klouzání na blátivých skluzavkách (lepších než v aquaparku). Pak však přijde řada i na nás a nabažení jeskyní se i my vynořujeme z věčné tmy. Náhodní kolemjdoucí na nás, bahenní mužíky, nevěříce koukají, ale my jsme šťastní, protože jsme překonali sami sebe a zažili něco, co jen tak někdo nezažije!

Po náročné sobotě je nedělní program spíše odpočinkový. Užijeme si alespoň procházku k nedaleké propasti Macocha. Expedice do hlubin Země končí, zbývá už jen pětihodinová cesta domů, která je naplněna řadou her.

MICHAL CESTR

>> POZNÁMKA FIDELA KUBY

Hry na jeskyňáře jsou plné adrenalinu

Mezi dopisy, které dostáváme do redakce, mě tento týden nejvíc zaujalo vyprávění krnovských skautů, které najdete v dnešním Deníku na straně 8. Oddíl Krnovská trojka se vydal na speleologickou expedici do veřejně nepřístupných jeskyní Moravského krasu.
Fandil jsem a taky trochu záviděl mladým skautům, protože popisují pocity mladého nadšeného speleologa, které velmi dobře znám. V jejich věku jsem se totiž také plazíval podzemními štolami se svítilnou a přilbou, abych s kamarády prozkoumal staré doly na zlato kolem Andělské Hory. Byl v tom adrenalin, dobrodružství, zakázané ovoce, překonávání klaustrofobie, vzrušení z objevování neznáma i trocha skutečného nebezpečí a hazardu. Stalo se, že jsem prolezl chodbou, po které po dvou letech zbyl jen zával a čerstvý kráter na trávníku.
Dokud bylo vidět nad hlavou skálu, bylo to fajn, protože v rudných dolech dokáže i laik poměrně přesně odhadnout, co udrží pohromadě, a kde už vydrolená hornina a praskliny signalizují potenciální zával. Nejhorší to bylo v místech, kde jsme museli překonat pár metrů pod ztrouchnivělou výdřevu starou třeba sto let. Tam už fantazie pracovala naplno. Nikdo nemohl vědět, kolik uvolněných kamenů nebo kubíků suti leží na vetchých prknech z druhé strany. Tyto úseky jsme procházeli se zatajeným dechem, sevřeným hrdlem a pokud možno jen jednou v životě. Bylo ale nezbytné překonat strach, pokud se člověk chtěl dozvědět, zda chodba za výdřevou končí, nebo pokračuje. Obdivoval jsem bezbarvé červy v důlní vodě, kteří nikdy neviděli denní světlo, i horninu zvrásněnou tektonickými procesy a protkanou žílami křemene. Ze všeho nejvíc jsem ale obdivoval práci nejstarších havířů, kteří šli zarputile po žíle a dávali pozor, aby nevykopali ani jeden zbytečný kámen navíc. Nepoužívali trhaviny ani žádné stroje, a ručně vykutanou rudu tahali ve vědrech a koších. Raději se plazili úzkou štolou po kolenou nebo po břiše, než aby ztráceli čas rozšiřováním chodby pro vztyčeného člověka. Prozkoumat takovou plazivku byla výzva, jakou mladší generace v našem regionu už nepozná. Vchody do těchto štol jsou zazděné. Rodiče mohou být klidní a netopýři taky, mají od nás pokoj. Stejně to ale stálo za to.
16.4.2011 VSTUP DO DISKUSE

Zbraň. Ilustrační foto.

České zbraně na střelnici

Štěpán Lhoťan

Štěpán Lhoťan: Máme ty nejvyšší ambice

Zápolení traktorů se chystá na zátorské traktoriádě

Pole se v těchto dnech místy mění v bažinu, ale organizátorům zátorské traktoriády to nevadí. Soutěž v orbě nahradí jinou jízdou v bažině. Velkolepápřehlídka zemědělské techniky se koná tuto sobotu v Zátoru již počtvrté.

Startovní listina na Cvilínské schody se běžci rychle plní

Nadcházející sobota 23. září bude v Krnově jednoznačně patřit běžcům. Na programu je totiž premiérový ročník podniku nesoucího název Cvilínské schody. Závodníci si na dvousetmetrové trati, celkem 218 schodech s převýšením 55 metrů dají pořádně do těla.

Skauti vyrazí vlakem Křížem krážem republikou

Dá se za jediný den ujet vlakem přes 1300 kilometrů a ještě stihnout návštěvu pamětihodností nebo kulturní akce? Že je to možné, dokazují loňské výsledky celostátní skautské cestovatelské soutěže Křížem krážem, která letos vstupuje do desátého ročníku.

Ukončení zámecké sezóny v Janovicích

Závěr sezony na zámku v Janovicích bude patřit divadelnímu představení Věnce, s kterým přijede polský divadelní soubor Troche Lipa.