Na poradnu se za rok obrátí zhruba 3500 klientů ze severní Moravy, což je asi třetina z celkového počtu, řekl dnes novinářům ředitel poradny David Šmejkal.

„Ta tendence je stoupající, bohužel zaznamenáváme více a více klientů,“ uvedl Šmejkal. Podle něj nárůst klientely z moravskoslezského regionu souvisí i s postupující ekonomickou krizí. Mnozí zaměstnavatelé totiž v kraji omezují například přesčasové hodiny, což vede ke snížení celkových příjmů.

„S tím pak souvisí i snížení schopnosti splácet závazky, takže registrujeme větší počet finančních problémů na straně rodin,“ uvedl Šmejkal. Dodal, že nejčastěji se na poradnu obracejí lidé, kteří mají problémy s exekucí.

„Poslední dobou bohužel roste podíl malých počátečních dluhů, ať to jsou nesplacené pokuty či nezaplacené poplatky. Velká část nesplacených závazků souvisí s nezaplacením nájmu, dominantní část nesplacených závazků se pak týká poskytovatelů spotřebitelských úvěrů,“ podotkl Šmejkal.

Odborníci, kteří dnes v Ostravě diskutovali o problematice předlužení, poukazují na fakt, že zadlužování obyvatel napomáhá i nedostatečná legislativa. „U nás existuje naprosto neregulované tržní pole pro všemožné subjekty, které poskytují spotřebitelům úvěrování. Existuje spousta neregistrovaných subjektů, o kterých nikdo neví a nikdo je ani nekontroluje,“ uvedl Šmejkal.

Dodal, že situaci by mohla od příštího roku zlepšit novela zákona o spotřebitelském úvěru. Všechny subjekty, které poskytují spotřebitelské úvěry, budou totiž nově podléhat registraci. Na jejich fungování tak bude moci dohlížet Česká obchodní inspekce. Firmy navíc budou muset podstatně více než dosud prověřovat, zda jsou žadatelé o půjčku schopní vypůjčené peníze splácet.