Druhá etapa vedla z Douz do Ksar Ghilane, podobný profil měla i středeční třetí etapa vedoucí v okolí sídla Ksar Ghilane. Bruntálský Tatra Czech Dakar Team (CDT) se tuniské rallye účastní v rámci testování a přípravy na Rallye Dakar 2011, která se pojede v lednu v jižní Americe. Posádka Tatry se v Tunisu v úterý potýkala s drobným technickým problémem, konkrétně šlo o potíže s centrálním dohušťováním pneumatik.

Právě vychytat podobné nedostatky je cílem CDT před blížícím se Dakarem. Posádka testuje veškeré komponenty výrazně vylepšeného vozu, který stavěli v bruntálské autodílně Martina Kolomého ze Starého Města, přičemž na vývoji závodní techniky se podílel šéfkonstruktér Radomír Smolka. S Tatrou na Dakaru pojede právě Kolomý, na ElChott rallye ji pilotuje šéf CDT Marek Spáčil. Potvrdil, že se cíle týmu v africké rallye zatím daří naplňovat.

„Testování je pro nás mnohem důležitější, než vlastní závod,“ vyjádřil se Marek Spáčil. Za pozitivní považuje, že nový motor CAT i celý systém chlazení a tlumení fungují na jedničku, a to i při vysokých teplotách. Tatra je díky přebytku výkonu velmi živá a je prý radost ji řídit.

Duny už jim ani nevadí

V úterý Spáčilově posádce unikal z Tatry vzduch ze systému centrálního dohušťování. „Bohužel jedeme bez asistence a veškeré náhradní díly si vezeme sami,“ popsal Spáčil. Použitá gufera, tedy hřídelová těsnění, jsou podle něj nejspíš příliš tvrdá. „V podmínkách Dakaru bychom to spravili poměrně jednoduše, nicméně tady s tím nic moc nenaděláme,“ uvedl Spáčil. Právě nefunkční systém centrálního dohušťování se negativně projevil v jedné dunové pasáži.

„Tlak v pneumatikách teď můžeme měnit pouze tak, že zastavíme a kola upustíme respektive dohustíme zvenčí. To samozřejmě chvíli trvá a tak jsme se některé úseky snažili projet bez zastavení. Bohužel se nám podařilo odfouknout pneumatiku a nakonec jsme se pořádně zahrabali,“ poutavě líčil šéf CDT. Ve voze sedí z týmu ještě mistr Evropy tahačů David Vršecký a navigátor Emil Baumgartner. Ti všichni se objeví v závodu Rallye Dakar 2011.

Na duny si pomalu začíná zvykat mistr závodních okruhů David Vršecký. Prohlásil, že i relativně malá změna tlaku v pneumatikách ovlivňuje schopnost Tatry projet těžší pasáže. „Několikrát nám to vyšlo, ale pak jsme zuli pneumatiku a trochu Tatru zahrabali. Chvíli nám pak trvalo, než jsme ji v tom horku vykopali,“ svěřil se Vršecký. Tatra se startovním číslem 502 nakonec dojela do cíle druhé etapy, i když se zpožděním.

„Jedeme dál, a to je hlavní,“ uzavřel Marek Spáčil. Doplnil, že zbytek týmu pod taktovkou Martina Kolomého, který v Bruntále připravuje druhou Tatru, už o problému ví a zohlední ho při dostavbě druhého vozu. Je prý dobře, že na problém přišli tak brzy.