Sraz všech účastníků, a zájemců je v neděli 30 března v 11.00 hodin po nedělní mši u kostela sv. Martina. „Podle tradice sahající až do starokřesťanských počátků byl krátce před Velikonocemi o takzvané smrtné neděli v slovanském světě rozšířen zvyk vynášení smrti, které se říkalo také Morana, Mořena nebo také Mařen,“ uvedla Ludmila Čajanová, která s organizátory spolupracuje.

Figurka smrtky se obvykle zhotovovala z hadrů a slámy, byla nesena na dřevěné tyči. Chlapci a děvčata ji za zpěvu vynesli ze vsi a svrhli do potoka a podobný scénář se chystá také v Krnově. Na Moravě se zvyk vynášení smrti udržel déle než v Čechách. Lidé věřili, že z domácnosti, z níž by se nikdo vynášení neúčastnil, někdo do roka zemře. Ve Slezsku chodily v některých vsích průvody dva – z jedné strany vesnice vyšla děvčata s Mařenou, ze druhé chlapci s Mařochem. Uprostřed vsi se průvody setkaly, Mařoch se rozloučil s Mařenou, a „políbíl“ ji na rozloučenou. Potom děvčata chlapce zahnala a Mařoch byl vhozen do vody nebo do kaluže.

Přitom se zpívali různé lidové popěvky. Známá je například říkanka: „Smrt plave po vodě – nový léto k nám jede – s červenejma vejci, s žlutejma mazanci. Jakej je to mazanec, bez koření, bez vajec. Fiala, růže kvést nemůže, až jí Pánbů z nebe pomůže. Svatej Petr hřímá, nese flaši vína, abychom se napili, Pána Boha chválili. Až to víno vypijeme, tak tu flaši rozbijeme.“

Původně magický obřad se během století přesouval do polohy lidové zábavy a zvyků. Základní myšlenkou je, že se mládež loučí se zimou, která symbolizuje smrt, a vítá nástup jara za obecného veselí. Totéž se chystá v Krnově. Průvod půjde Petrovickou ulicí směrem k mostu, kde bude smrtka vhozena do řeky.