VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osoblažka je nákladná, ale zrušení jí zatím nehrozí

Osoblažsko – Mezi milovníky železniční nostalgie před časem vyvolal zděšení seznam jedenácti místních železničních tratí, které by měly být zrušeny. Objevila se na něm také unikátní úzkokolejka do Osoblahy, která dlouhodobě patří k nejztrátovějším v celé síti Českých drah.

21.3.2011
SDÍLEJ:

Úzkokolejka OsoblažkaFoto: DENÍK/Fidel Kuba

Loňská sněhová kalamita na Osoblažce upozornila na problém, že Správě železniční dopravní cesty navíc chybí potřebné vybavení na údržbu této trati. Úzkorozchodný sněhový pluh a podobné stroje sice mají soukromé jindřichohradecké úzkokolejky, ale jejich doprava do Třemešné neúměrně prodražuje už beztak extrémně nákladný provoz Osoblažky.

Na druhou stranu si České dráhy i krajský úřad moc dobře uvědomují, že Osoblažka je technický unikát a hlavní podmínka rozvíjení turistického ruchu na Osoblažsku.

Současný stav rekordně ztrátového provozu je sice z dlouhodobého hlediska neudržitelný, ale narozdíl od většiny ostatních tratí ze seznamu není v případě Osoblažky rušení jediným východiskem. Protože na Osoblažce kromě Českých drah jezdí také Slezské zemské dráhy se svým historickým vláčkem, nabízí se zde provoz v jiném režimu nebo úplná privatizace trati. Správa drah se převodu Osoblažky na jiného vlastníka rozhodně nebrání.

Existuje iniciativa Sdružení obcí Osoblažska, která se už podrobně zabývá tím, za jakých okolností by ve spolupráci se zástupci Slezské zemské dráhy dokázala převzít trať z Třemešné do Osoblahy a zajišťovat její provoz.

Také kraj už deklaroval, že má zájem provoz na Osoblažce zachovat, vždyť už v minulosti úzkokolejku podporoval dotacemi i prezentací na svých stránkách. Představuje zde úzkokolejku z roku 1898 jako technickou památku, která patří k hlavním turistickým atrakcím kraje. „Máme dlouhodobou smlouvu s Českými Drahami o provozování této trati. Ztrátu z provozu bude kraj hradit z rozpočtu," vysvětlila mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Hlavní vlna rušení železnic už v Česku proběhla ve třicátých a sedmdesátých letech. Z jedenácti železnic, které se objevily na seznamu jako adepti na zrušení, se kromě Osoblažky zájemci o privatizaci nebo jinou formu provozu objevili v dalších třech případech.

Autor: František Kuba

21.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Návštěvníci radnice potkávali úředníky ve stejném červeném tričku, které si oblékli na podporu kampaně „Na úřad bez auta“.

Na kole na úřad i do kostela

Darovat krev přišlo v Bruntále patnáct dobrovolných hasičů.

Hasiči společně darovali krev

Malované zpívání

Práce žáků Základní umělecké školy Bruntál mohou vidět diváci na nové výstavě v Galerii v kapli v Bruntále, výstava má název Malované zpívání 2.

Bezpečí seniorů na internetu

E-bezpečí seniorů v internetovém prostředí. To je název dvou přednášek, které pro seniory připravilo pracoviště prevence kriminality Městského úřadu v Krnově.

Výstava zvířectva ve Vrbně

V areálu skláren ve Vrbně proběhne výstava domácího zvířectva. Návštěvníci uvidí králíky, drůbež, okrasné a užitkové holuby včetně holubů poštovních, expozici hrdliček, andulek, papoušků a bažantů.

Nemocnice pořídila několik přístrojů

Krnovská nemocnice získala v těchto dnech sedm moderních přístrojů v hodnotě devíti milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení