K pochopení složitých strojních mechanismů zřídili žákům v učebně bruntálské průmyslové školy virtuální laboratoř. Žáci se budou moci dívat, jak určitá zařízení pracují zevnitř, což v reálném prostředí není možné.

„Virtuální realita je technologií, která vám dovolí stát se součástí děje. Jakmile nasadíte brýle, ocitnete se na jiném kontinentě, na Měsíci nebo uvnitř stroje či zařízení. Představte si, že si projdete běžící motor, podíváte se, jak vybuchuje palivo a letí výfukem ven," popsal výhody virtuální reality ředitel školy Petr Černý.

Princip virtuální reality je prý jednoduchý. Základem jsou 3D brýle, které vytváří iluzi trojrozměrného světa.

Modely jako živé

Tým bruntálské průmyslovky má zkušenost s tvorbou animací i videí z předchozího projektu. Využívat z nich mohl také nyní digitální modely stěžejních strojních zařízení, jako je například čtyřdobý motor, planetová převodovka, parní turbína nebo lopatkové čerpadlo.

I další modely z oblastí fyziky, chemie, biologie a počítačových sítí.

Všechny obory doplní modely zařízení spolupracujících firem důl s důlními stroji, forma pro lisování plastů či moderní automatický kotel na tuhá paliva. Vytvořené digitální modely školní tým upravuje ve speciální aplikaci, používané pro vývoj počítačových her.

V aplikaci probíhá úprava modelů, aby vypadaly jako živé a vyučující mohli postupně skrývat jednotlivé díly od velkých součástí až po nejmen-ší komponenty. Názorným příkladem je model čtyřdobého spalovacího motoru. „Pokud bude vyučující studentům popisovat píst nebo klikovou hřídel, ostatní komponenty zprůhlední nebo zcela skryje.

Studenti tak mají jedinečnou příležitost stát se součástí děje spalovacího okruhu čtyřdobého motoru," uvedl programátor školy Marek Pagáč.

Škola právě připravují seminář, na kterém představí virtuální laboratoř včetně živých ukázek 3D projekcí. Ukázky doplní zajímavá ukázka vizualizace s virtuálními brýlemi.