Šestinásobný vítěz Rallye Paris Dakar, kamionista Karel Loprais, přijel do Bruntálu a do Jeseníků se závodní Tatrou. Byl předvojem několika desítek historických vozů. Společně na Trofeo Ski Jeseníky 2014 upozornili na krásu bruntálského okresu a řadu lákadel Jeseníků i jejich podhůří.

„Do Jeseníků jsem se těšil moc, dlouho jsem zde nebyl," svěřil se Deníku Karel Loprais. Kdysi navštěvoval bruntálský okres daleko častěji, jelikož zde měla jeho maminka chalupu.

V regionu zná dobře ještě jednoho člověka, kolegu kamionistu z Rallye Dakar, kterým není nikdo jiný než Martin Kolomý ze Starého Města. „Záleží na Martinovi, zda mě o víkendu při Trofeo Ski Jeseníky vyhledá," uvedl kamionista Loprais. Propagovat Jeseníky přijel z Frenštátu pod Radhoštěm s Tatrou, s níž vyhrál čtyřikrát Rallye Dakar.

Veteránisty zastupoval při první návštěvě okresu, která vedla při Trofeo Ski Jeseníky 2014 nejprve do Základní školy v Okružní ulici v Bruntále.

„Tohle je americký buick, osmiválec, který nejspíš znáte z detektivních románů Chandlera o detektivu jménem Philip Marlowe," řekl majitel historického vozu Hubert Grmela z Prostějova. Pole účastníků čítalo třicet historických vozidel vyrobených v letech 1912 až 1970 různých značek a objemových tříd i charakteru určení.

Sarajevský atentát

Určitě mezi nejzajímavější automobily patřily reprezentační Hispano-Suiza H6 C z roku 1934 a sportovní tourer Lagonda 3 litre. Z vozidel české provenience zaujal nejstarší vůz Laurin-Klement DN z roku 1912, který sloužil jako rekvizita ve známém filmu „Atentát v Sarajevu".

Jde o osobní vůz stejného typu, v němž byl zavražděn následník trůnu arcivévoda Ferdinand d´Este. V tomto vozidle zabil následníka trůnu atentátník, a událost se stala jednou z hlavních příčin vypuknutí první světové války v roce 1914.

Trasa veteránů vedla v pátek 19. září do Bruntálu. O den později účastníci navštívili lyžařská centra Avalanche v Dolní Moravici, Annaberg v Andělské Hoře, Myšák v Karlově pod Pradědem a Kopřivnou v Malé Morávce. V neděli 21. září organizátoři zvolili Karlovu Studánku, kde vytvořili muzeum historických automobilů pod širým nebem.