VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat Krnova: chybí informace

Obchvat Krnova se připravuje už dvacet let. Příští rok se má začít stavět. Přestože jde o obrovskou investici za dvě miliardy, informace jsou těžko dostupné.

3.4.2015 4
SDÍLEJ:

Obchvat Krnova v dubnu představil Martin Dostál (uprostřed) ze Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Čtvrteční prezentaci připravilo Ředitelství silnic a dálnic Ostrava.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Před pár dny do Krnova dorazila zpráva, že stát začne stavět obchvat už příští rok. Krnovští zastupitelé napříč politickým spektrem tuto investici vítají. Při hlasování vyjádřilo podporu obchvatu 23 zastupitelů z řad koalice i opozice.

Zastupitelé mají jasno, občané ne

Zatímco zastupitelé mají ve věcech obchvatu jasno, mnozí krnovští občané už zapomněli, která varianta nakonec byla schválena k realizaci, nebo si neuvědomují mezinárodní kontext této dopravní stavby.

Ti, kteří se pokoušeli na internetu dohledat vizualizace jednotlivých úseků obchvatu nebo se zajímali o jeho dopady na životní prostředí, byli nepříjemně překvapeni, jak je obtížné tyto informace získat.

„Některé dokumenty jsou jen pro účastníky řízení, jiné jsou na radnici k nahlédnutí v papírové podobě, ale na internetu je nenajdete. Dohledal jsem jen vizualizace Povodí Odry z míst, kde obchvat současně plní funkci protipovodňové hráze," komentoval dostupnost informací odborník na regionální rozvoj Michael Cestr, který své poznatky o obchvatu shrnul přednáškou ve spolkovém domě U kina Mír.

Přednáškový sál se zaplnil do posledního místa.

Zastánci a odpůrci

Cestrovu přednášku o obchvatu uspořádala Strana zelených, která sice tuto stavbu považuje za zbytečnou, ale v tomto pokročilém stadiu příprav ji nehodlá aktivně blokovat. Do spolkového domu pozvali odpůrce i zastánce obchvatu. Role hlavního obhájce obchvatu se ujal Martin Dostál ze Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57.

„Trasa obchvatu se několikrát měnila, takže lidem různé varianty splývají. Divili se, že vede kolem koupaliště, nemocnice, vodárny, rodinných domů nebo rekreačním územím na soutoku Opavy a Opavice," uvedl moderátor Tomáš Hradil ze Strany zelených.

„Kdyby město a stát jako investor lépe komunikovali s veřejností, třeba by se lidé tolik nebáli kontaminace krnovského prameniště. U dopravních staveb za dvě miliardy je dnes běžné, že investor zveřejní nejen vizualizace důležitých úseků, ale i názorné video, jak bude vypadat průjezd každého metru.

To, že v případě obchvatu Krnova takové materiály nezveřejňují, je podezřelé," doplnil Tomáš Hradil, který je současně krnovským zastupitelem.

Mezinárodní souvislosti

Michael Cestr nad mapou Česka a Polska názorně ukázal, že obchvat Krnova je pouhým zlomkem rozsáhlého mezinárodního projektu na kvalitní silniční propojení Ostravska s velkými městy v Polsku.

Martin Dostál doplnil, že plánovaný komplex dopravních investic se týká nejen osmnácti měst a obcí, které zastupuje jeho sdružení, ale má evropský význam. Souvisí s tím modernizace a elektrifikace trati Olomouc - Krnov - Opava, stejně jako nadnárodní silniční tah Opole, Krnov, Opava, Ostrava, Třinec a Žilina.

„Na ty velké stavby jako jsou obchvat Krnova a Opavy navážou další úpravy, například narovnání nebezpečných linhartovských zatáček nebo nebezpečných úseků na úrovni Pitárné Damašek. Úvalno už má chodníky a bezpečnostní prvky. Další investice se týkají Brumovic, Skrochovic a Holasovic.

Celé by to mělo být hotové kolem roku 2030," vysvětlil Dostál funkci obchvatu Krnova v kontextu mezinárodní dopravy.

Déjà vu: investoři a zaměstnanost

Podle Martina Dostála kvalitní dopravní spojení otevře místním firmám ideální cestu na polské, slovenské a německé trhy a dokáže přilákat investory nejen na Krnovsko, ale i Albrechticko a Osoblažsko.

Přítomní pamětníci ale byli skeptičtí. Jako déjà vu se jim vybavily vize zesnulého krnovského místostarosty Jaroslava Vrzala, že ekonomický rozkvět Krnovska, Albrechticka a Osoblažska nastane díky otevření hraničního přechodu v Bartultovicích pro kamiony bez omezení tonáže.

„Tyto dopravní stavby pomůžou firmám v Opole a Ostravě, ale investory do Osoblahy nepřivedou. Obchvat má význam pro všechny ostatní, jen ne pro Krnov. Téměř žádný rozvoj nepřinese, a centru Krnova ulehčí minimálně. Dnes je obchvat prezentován jako všelék, ale já bych považoval za výhru, pokud jeho dopady na město budou neutrální.

Spíš ale budou negativní, když k nám obchvat přitáhne tranzitní dopravu a na severu vytvoří bariéru pro lidi i živočichy," komentoval vyhlídky Krnova Petr Ondruška.

Připomenul, že kvalitní silniční spojení mezi Prahou a Brnem je výhodné pro Prahu i Brno, ale regiony kolem této frekventované trasy jsou dál zaostalé a bez investorů. „Bylo by férovější krnovským občanům vysvětlit zájem státu a Evropy na této investici, než jim dávat plané sliby a iluze," doplnil Ondruška.

Stručné shrnutí

O rekapitulaci diskuse se postaral Radim Rudzinski: „Abych to shrnul: obchvat se stavět začne a občané s tím teď už nic nenadělají. Informace k dispozici nejsou a očekávaný efekt v podobě nových investorů, zaměstnanosti a oživení ekonomiky se projeví kolem roku 2030," glosoval Rudzinski. Také vedení Krnova chystá k obchvatu konferenci.

Autor: František Kuba

3.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Dračí lodě na Hartě

Anděl Páně

Anděl Páně na náměstí

Den obce ve Staré Vsi

Obecní oslavy Staré Vsi proběhnou v sobotu 26. srpna od 14 hodin v tamním kulturním domě.

Dušan Žmolík pomáhá Břidličné, Besta nebude

Velkou posilu do svých řad ulovila Břidličná. Před sobotním duelem s Čeladnou se k týmu připojil bývalý záložník Slezského FC Opava či Kobeřic Dušan Žmolík.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Nejoblíbenější je ochucené latté, říká kavárnice z pojízdné kavárny

Je devět ráno a já přicházím ke stánku s kávou, který stojí na náměstí v Krnově. Je to malý dřevěný stánek na pojízdném kole. Stojí za ním sympatická a usměvavá slečna, která se mi představí jako Tereza Posoldová. Ta je zároveň i stvořitelkou tohoto nápadu v podobě pojízdné kavárny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení