Krnovská zahrádkářská osada na břehu řeky Opavice patří k nejstarším v okrese. Byla založena kvůli událostem první světové války, když vázlo zásobování a Krnovanům hrozil nedostatek potravin. Město tehdy nabídlo lidem půdu, aby se zkusili uživit pěstováním plodin a samozásobováním.

Obohacení jídelníčku zahrádkářskými výpěstky se osvědčilo nejen za války, ale i za socialismu, když plánované hospodářství přineslo dlouhé fronty v obchodech. Několik generací krnovských zahrádkářů kombinovalo přednosti města s prací na čerstvém vzduchu. Byli hrdí na vlastní ovoce a zeleninu, a současně si udržovali kondici i vztah k půdě a k přírodě.

Pro současníky je ale prioritou obchvat Krnova, kvůli kterému musí zahrádkářské osady ustoupit. Obchvat rozdělil komunitu zahrádkářů na ty, kteří mohou na dosavadním pozemku zůstat, a ty, kteří musí ve svém koníčku pokračovat někde jinde.

Trasa obchvatu: červené kolíky

V zahrádkářské osadě na břehu Opavice už byla v terénu vytýčena trasa budoucího obchvatu. Zahrádkáři z kolonie Zlatá Opavice díky kolíkům už vědí kudy obchvat povede. Zabere i pozemky, kde pracovaly generace krnovských zahrádkářů a sadařů.

Geodet za přítomnosti zahrádkářů vytyčil hranice trvalého záboru. Ty jsou v terénu označeny kolíky s červeným nátěrem.

„Aby zahrádkáři přesně znali trasu obchvatu skrz jejich osadu, předali jsme jim také podrobný výkres, v němž jsou zakresleny i ploty jednotlivých zahrádek," uvedla vedoucí krnovského odboru správy majetku města Lenka Andršová. Když už je známa plocha trvalého záboru, může město Krnov zbývající pozemky pronajmout.

„Pozemky, na kterých bude realizována stavba severovýchodního obchvatu města, již předmětem nájmu nejsou. Za jakých podmínek je budou smět zahrádkáři užívat do doby, než dojde k samotné výstavbě, o tom musí rozhodnout radní," řekla Lenka Andršová.

Pronájem už jen na dobu určitou

V posledních letech město pronajímalo pozemky v zahrádkářské osadě Zlatá Opavice na dobu určitou. Nevědělo se přesně, kdy bude stavba obchvatu zahájena, a navíc z Prahy do Krnova často přicházely protichůdné zprávy. Ani zahrádkářům proto dlouho nebylo zřejmé, přes které zahrádky obchvat povede a koho se zábor půdy bude bezprostředně týkat.

Navzdory problémům s neplatnou dokumentací EIA město Krnov předpokládá, že stavba obchvatu začne už letos, tedy v roce 2016. Město už má k dispozici podrobnou dokumentaci, podle které mohla být trasa vytyčena v terénu. Mnozí zahrádkáři sice mají smůlu, ale zbývající pozemky mimo obchvat lze už pronajmout na dobu neurčitou.

V souvislosti s obchvatem pokračují přípravy demolice domu za bývalým Řempem, který město vykoupilo. V rozpočtu na rok 2016 se na tuto demolici pamatuje částkou šest milionů korun. Právě probíhají jednání na stavebním úřadě ve věci získání demoličního výměru.

Přípravy obchvatu nepřestávají, přestože u řada dopravních staveb je ohroženo. financování z evropských prostředků. Evropská komise neuznává posudky EIA o vlivu na životní prostředí podle starého zákona. To ohrožuje desítky staveb po celé republice, včetně obchvatu Krnova. O změnu postoje Bruselu usilují ministři dopravy a životního prostředí.