VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Než malý obchvat, to raději žádný, znělo v Albrechticích

Deset zastupitelů Města Albrechtic iniciovalo mimořádné zasedání na téma obchvat. Malá varianta je podle nich provizorium, které nic neřeší. „Než takový obchvat, to raději žádný," shodují se.

29.7.2015
SDÍLEJ:

Mimořádné zasedání albrechtického zastupitelstva na téma obchvat se nekonalo, protože se v úvodu nepodařilo schválit program. Přesto proběhla zajímavá diskuse o kladech a záporech velké i malé varianty.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Albrechtičtí zastupitelé nedokázali schválit program jednání, takže jejich zasedání skončilo ještě dřív než začalo. Přesto zde přítomní občané a zastupitelé vedli s odborníky zajímavou diskusi na téma přednosti a zápory malého a velkého obchvatu.

Kraj nepočítá s velkým obchvatem

Diskusi o různých variantách obchvatu odstartovalo zjištění, že trasa velkého obchvatu existuje pouze v územním plánu Města Albrechtic, ale kraj s ní už nepočítá. Kraj ve svých zásadách územního rozvoje (ZÚR) pracuje pouze s malým obchvatem Albrechtic.

Kritici ale považují malý obchvat za nedostatečné provizorium, které v dopravě nic moc neřeší. Jsou přesvědčeni, že pokud se malá varianta postaví, už se nikdy nenajdou finance na skutečný obchvat.

Situaci přišel Albrechtickým objasnit Martin Dostál, tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57.

Ekonomické hodnocení obchvatů

„Máte obrovskou výhodu, že na malý obchvat už máte technickou studii i kladné ekonomické hodnocení. Teď už může navázat dokumentace pro územní rozhodnutí. To nám legislativa umožňuje. Naopak velký obchvat, který ještě nemá spočítanou ekonomiku, je z různých důvodů problematický.

Kvůli nadregionálním biokoridorům i kvůli aktivní záplavové zóně. A navíc to bude šíleně drahé," porovnal vyhlídky velkého a malého obchvatu Martin Dostál.

Upozornil, že tranzitní doprava přes Albrechtice zdaleka není tak intenzivní jako přes Krnov či Opavu, takže tomu také odpovídá výše investic do obchvatu. „Pokud nevyjde ekonomika velkého obchvatu, je tu riziko, že ministerstvo ho do další fáze rozpracování nepustí.

Pokud zabijete malou variantu, nebudete mít nic. Zůstane vám jen dnešní průtah městem," varoval Martin Dostál rebelující občany a zastupitele.

Martin Dostál doporučil Albrechticím v krátkodobém horizontu vyřešit zklidnění dopravy malou variantou obchvatu, a na tu velkou se soustředit v dlouhodobém výhledu.

„Musíme počítat s tím, že velká varianta je problematická. Pokud se rozhodnete, že malý obchvat nechcete, stát ušetří peníze. Dopravní situace zůstane stejná a vy můžete doufat, že vám Ředitelství silnic a dálnic zajistí nanejvýš tak nový povrch vozovky," doplnil Dostál.

Malý obchvat podle kritiků nic neřeší

Odpůrci malého obchvatu jsou přesvědčeni, že jeho účelem je zrychlit průjezd tranzitní dopravy Albrechticemi, ale ne chránit místní občany před negativními dopady.

„Malý obchvat vypadal jako rozumné řešení kolem roku 2002. Tehdy jsme ještě neměli žádné chodníky kolem silnice první třídy I/57. Dnes už je máme, což podstatně zlepšilo situaci. Všechny chodníky muselo město platit ze svého.

Stát nám nepomohl, když tudy začaly jezdit kamiony na hraniční přechod Bartultovice. Dal nám peníze jen na zpomalovací semafor a dva měřiče rychlosti. Není v našem zájmu, aby tudy projelo po obchvatu co nejvíc kamionů co nejvyšší rychlostí. Naopak chceme zpomalit a zklidnit dopravu," konstatoval zastupitel Vladislav Hlaváček.

Tranzitní doprava stagnuje

Když se před dvaceti lety začal připravovat hraniční přechod Bartultovice s neomezenou tonáží, vypadalo to, že Město Albrechtice brzy zahltí tranzitní doprava, takže se bez obchvatu neobejdou. Pak ale díky prostupnosti hranic v Schengenu řidiči našli různé zkratky do Polska, takže dnes intenzita tranzitní dopravy přes Albrechtice zdaleka nedosahuje předpokládaných hodnot. Proto se nabízí otázka, zda je obchvat nutný.

„Intenzita dopravy nedosáhla očekávaných hodnot a stagnuje. Podle Urbanistického studia Ostrava nejsou predikce nárůstu dopravy minimálně do roku 2050 v žádných extrémních hodnotách. Není proto nezbytně nutné pouštět se v nejbližších letech do provizorní varianty malého obchvatu, která řeší tranzitní dopravu jen částečně," argumentovala zastupitelka Jaroslava Veselá.

Proto jsou odpůrci malého obchvatu přesvědčeni, že úplně postačí drobné zpomalovací a bezpečnostní prvky jako ostrůvky, odbočovací pruhy, úpravy pro cyklisty a jiné řešené křižovatek. Jako inspirace se jim líbí například opatření v Úvalně.

Až se jednou intenzita dopravy skutečně zvýší, budou mít Albrechtice pořád územní rezervu pro velký obchvat.

Obchvat? Spíš jen průtah městem

Na setkání se zastupiteli přišel také albrechtický občan Ivan Roller, který si připravil zajímavé srovnání.

„Malý obchvat Albrechtic je dlouhý 2,5 kilometru a navíc vede převážně zastavěnou částí města. Srovnatelný Javorník má obchvat dlouhý pět kilometrů a i nicotné Mikulovice mají obchvat dlouhý čtyři kilometry. Z toho vyplývá, že malý obchvat opravdu není žádný obchvat, ale jen průtah pro zrychlení těžké tranzitní dopravy," uvedl Ivan Roller a doplnil, že tato trasa vznikla mnohem dřív, než se vůbec začalo uvažovat o přechodu v Bartultovicích.

„Původním cílem bylo odklonit a převést městem dopravu směřující na Jeseník, aby se na odbočce na Hynčice nedělaly zácpy, třeba při průjezdu kolon vojenské techniky. Tehdy ještě doprava na Třemešnou a Vysokou byla úplně minimální.

Tento takzvaný obchvat měl řešit něco úplně jiného než Barťák. Malý obchvat se té trase začalo říkat až později, tuším za pana starosty Vykopala. Zastupitelstvo si kolem roku 2000 uvědomilo, že to vlastně žádný obchvat není a proto prosadilo do územního plánu územní rezervu na velký obchvatu," ohlédl se Ivan Roller jako pamětník do historie malého obchvatu.

Zachovejte kontinuitu

Martin Dostál upozornil občany i zastupitele na rizika spojená s přehodnocováním postojů k dopravním projektům.

„Nelíbí se mi princip, že každých pár let nebo po každých volbách zase bude všechno jinak. Představa, že v klíčových dopravních stavbách panuje diskontinuita a zastupitelstvo rozhoduje ode zdi ke zdi, to nemůže fungovat. Musíme držet nějakou lajnu.

Když teď řekneme, že všechno bylo špatně, ale teď to uděláme lépe, patnáct let práce je v háji. Když začneme znovu od nuly, výsledkem za pár let nejspíš bude zase nula neboli nic," sdělil Dostál přítomným zastupitelům i občanům.

Opustí Albrechtice sdružení?

Zpochybňování aktuální vůle zastupitelstva či občanů se nelíbí radnímu Janu Metzlovi. „My chceme dopravu zklidnit a tím zvýšit bezpečnost. Navedení tranzitní dopravy do města je pouze v zájmu Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, ale určitě ne občanů Města Albrechtic.

Za této situace navrhnu, aby Albrechtice vystoupily z tohoto sdružení. Proč bychom měli řešit s vámi zájmy nadregionální dopravy a problémy kraje? Zastupitelstvo má hájit zájmy těch, kteří ho zvolili," zakončil zajímavou diskusi Jan Metzl.

Autor: František Kuba

29.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hydrolog Jan Unucka z Českého hydrometeorologického ústavu.

Hydrolog Jan Unucka: Doprava a kvalita vody je věčný problém

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nová parkovací místa v Bruntále

Bruntál – Motoristé v Bruntále se dočkají dalších parkovacích ploch. Na některých místech ve městě by mělo do konce podzimu vzniknout až na šedesát parkovacích míst.

Dračí lodě na Hartě

Hladina a břehy přehrady Slezská Harta se opět promění na scénu se skvělou podívanou. V zátoce u Leskovce nad Moravicí proběhnou o víkendu 25. až 27. srpna závody dračích lodí. Zábava je to jak pro závodníky, tak i pro diváky.

Anděl Páně na náměstí

Na náměstí Míru v Bruntále se chystá akce Loučení s létem.

Den obce ve Staré Vsi

Obecní oslavy Staré Vsi proběhnou v sobotu 26. srpna od 14 hodin v tamním kulturním domě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení