Pracovníci technických služeb v pátek převezli ekumenický kříž z dílny Františka Nedomlela pod Uhlířský vrch v Bruntále. Usazovali jej před polednem v samotném středu pohřebiště, aby byl ze všech stran dobře vidět.

Ekumenický kříž je určen všem církvím a vírám, které budou pod Uhlířským vrchem pohřbívat. Parametry má ekumenický kříž podobné misijnímu kříži, který otevírá nedalekou Křížovou cestu na Uhlířském vrchu. I ten vyřezal František Nedomlel, jako i všechna zastavení na Křížové cestě. Oba kříže mají podobné parametry, liší se pouze povrchovou úpravou. „Řezby jsou jiné, ekumenický kříž má uprostřed tmavý prolisek,“ řekl František Nedomlel.

Lepší by byl dub, ale je drahý

Kříž je oboustranný s příčnými řezbami, přečíst si na něm mohou návštěvníci pohřebiště nápis ME FECIT (v překladu „mě vyrobil“) Hranex & František Nedomlel. Právě místní firma Hranex poskytla dřevo za prakticky režijní cenu pro oba Nedomlelovy kříže.

„Oba kříže jsou vyrobeny z modřínu z místních lesů. Modřín velice dlouho vydrží venku i v zemi,“ pochválil materiál řezbář Nedomlel. Lepší je prý dub, ale ten by byl příliš drahý.Kříž natřel řezbář speciální tenkou německou lazurou. Ve čtvrtek 21. října poprvé, v průběhu příštího týdne ho musí natřít ještě několikrát. To už ale ne v dílně, přímo na pohřebišti.

Náročný transport kříže

Co bylo nejvíc náročné, to byl transport kříže z dílny. I zkušení pracovníci technických služeb měli co dělat, aby jej naložili a nakonec zasadili na to pravé místo. Navíc mrzlo, vykopat díru v zemi pro kříž nebylo snadné. Nemluvě o samotné instalaci.

„Nebylo to vůbec snadné, každý to také neumí a nemá potřebnou techniku. Ale jsme rádi, že jsme se sami mohli podílet na postavení kříže a že je v Bruntále zase na co koukat,“ prohlásil vedoucí místních komunikací bruntálských technických služeb Svatopluk Vodička. K ruce měl několik svých mužů, kterým sám ochotně v práci pomáhal. Kříž nyní zvedali renaultem s hydraulickou rukou. Když před časem usazovali první Nedomlelův kříž, použili jeřáb, protože ten hydraulická ruka neuzvedla.

„Museli jsme dávat pozor, aby se kříž nepoškodil. Nemůžeme si dovolit žádnou prasklinu dřeva nebo jeho naštípnutí,“ doplnil Vodička. Nakonec pracovníci technických služeb zalili díru okolo kříže asi dvěma tunami betonu, aby se při nepřízni počasí třeba nevyvrátil.

„Kříž váží čtyři sta kilogramů, což může potvrdit i starosta František Struška, který mi osobně pomáhal obě části kříže dávat dohromady. Největší trám nešel otočit, jak byl těžký, pomohla páka,“ uvedl Nedomlel. Při výrobě měl honičku, dřevo dodali do jeho dílny o týden později, než měli. I proto ho nestihl opatřit všemi potřebnými nátěry. Na kříži pracoval od rána do večera, aby jej stihli usadit do země včas před oficiálním spuštěním provozu pohřebiště.