VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krnovské opravny a strojírny právě slaví významné jubileum

/HISTORIE/ Krnovské opravny a strojírny (KOS) letos oslaví 145. výročí založení. Při této příležitosti podnik pořádá 17. června den otevřených dveří od 9 do 14 hodin, na kterém nebudou chybět ani atrakce pro děti.

10.6.2017 1
SDÍLEJ:

Krnovské opravny a strojírny opravují vagony a tramvaje už 145 let. V sobotu 17. června chystají den otevřených dveří.Foto: DENÍK / Fidel Kuba

Krnovské opravny a strojírny (KOS) se sice specializují na kolejová vozidla, jako jsou tramvaje a vagony, ale při výpadku těchto zakázek dokážou vyrábět třeba i rámy pro náklaďáky Tatra Truck a.s., pro Armádu ČR a třeba i pro odběratele z Jordánska. Zvládnou i takové speciality jako výrobu rámů pro vozidla vrtných souprav.

Podnik KOS za dobu své existence prošel i těžšími obdobími, ale prozatím se vždy s nimi dokázal nějak vypořádat. Krnovskými tramvajemi se můžete svézt v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Liberci, Jablonci nad Nisou, v Mostě i v Litvínově. Potkáte je i v Bratislavě, Košicích, Volgogradu, Taškentu, Osieku nebo Heidelbergu.

Tradičním programem KOS vždy byly opravy osobních a náklkadních vagonů. Opravdovou specialitou jsou historické vozy. Název KOS nese podnik od privatizace v srpnu 1992, předtím fungoval pod názvy Železniční opraveny a strojíreny (ŽOS) a ještě dříve jako Dílny pro opravu vozidel ČSD.

JAK SOUDRUH KOŠTUR DOSTAL VYZNAMENÁNÍ

Krnovští kronikáři pilně zaznamenávali, jak se v ŽOS plnil plán i závazky na počest různých výročí, jak se zdejší Brigády socialistické práce (BSP) s milicionáři věnovali pionýrům a sovětským soudruhům.

Například v roce 1983 kronikáři představili medailonkem soudruha ředitele Patra Koštura, uvědomělého komunistu a milicionáře. „U příležitosti 35. výročí Vítězného února a vzniku Lidových milicí propůjčil prezident ČSSR státní vyznamenání Za vynikající práci soudruhu Petrovi Košturovi, členu Okresního štábu Lidových milicí a řediteli Železničních opraven a strojíren Krnov.

Soudruh Petr Koštur je členem KSČ od roku 1948 a do řad Lidových milicí vstoupil v roce 1950. Působí jako instruktor okresního výboru OV KSČ a propagandista stranického vzdělávání. Aktivně se podílí na veřejném, politickém a společenském životě v Krnově," zapsal kronikář a hrdě dodal, že se soudruhem Košturem spolupracuje při zajišťování významných výročí a oslav v Krnově.

SOCIALISTICKÉ ZÁVAZKY A SOUTEŽ CO VÍŠ O SSSR

V krnovské ŽOS se pod vedením soudruha Koštury na počest Měsíce československo-sovětského přátelství pořádala závodní pobočka Svazu československo-sovětského přátelství (SČSP) soutěžní večer otázek a odpovědí Co víš o SSSR. Putovní pohár v roce 1983 získalo družstvo ŽOS v Krnově ve složení Dorotík, Dohnal, Štelmak. Na druhém místě skončilo družstvo lokomotivního depa a třetí místo obsadilo družstvo železniční stanice Krnov.

V ŽOS se nebáli pokrokových forem socialistické soutěže, zejména sdružování brigád podle vzoru Orgotckého a širšího uplatnění Basovovy metody bezpečnosti práce a Saratovského systému kontroly jakosti. Ke svátku železničářů přehodnotili socialistický závazek s cílem překročení oprav nákladních vagonů a snížení výrobních nákladů. V ŽOS soudruzi mysleli také na zálohy osobních vozů pro zvýšené přepravní úkoly v období spartakiád.

HISTORIE A SPOLUPRÁCE S TECHNICKÝM MUZEEM

K nejzajímavěhším kapitolám v historii Železničních opraven a strojíren patří spolupráce s Technickým muzeem v Brně. V roce 1983 šikovné ruce krnovských opravářů vrátily původní podobu již pátému historickému vagonu, který byl zrestaurován pro účely muzea.

Externí pracovník tohoto muzea Jiří Kazatel napsal krnovským železničním opravářům: „Děkuji za vaše fotografie, které mi umožnily po příjezdu do Brna podělit se se svými kolegy o radost nad zázrakem, jenž se stal ve vašem závodě.

Tím zázrakem je nyní myšlen vůz č. 3, který je jedním ze tří motorových elektrických vozů, vyrobených v roce 1909 ve známé vagonce v Györu (dnes Maďarská lidová republika) pro dopravu lázeňských hostů a místních obyvatel mezi obcí Trenčanská Teplá a Trenčanskými Teplicemi – lázněmi.

Majitelem této 5,8 km dlouhé elektrické železnice byla akciová společnost v Budapešti. Provoz zajišťovaly Státní dráhy. Veřejnosti byla předána 29. července 1909. Rozchod byl 760 mm."

Jiří Kazatel ještě doplnil, že za války udržovaly provoz této úzkokolejky tehdejší Slovenské železnice a jeden vůz zde byl při partyzánské akci vyhozen do povětří. „Náš vůz byl prodán roku 1958 lesní železnici v Ľubochni na jedinou elektrifikovanou lesní dráhu. Dráha byla v roce 1966 zrušena a vůz zde chátral až do roku 1981, kdy se nám ho podařilo dostat do sbírek muzea.

To ostatní se již odehrálo v ŽOS Krnov, kam byl dopraven vlastně jen podvozek a kousek kostry vozu," pochválil spolupracovník muzea mistrovství krnovských železničních opravářů.

Autor: František Kuba

10.6.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrad Sovinec. Ilustrační foto.

Hrad Sovinec hostí malý divadelně hudební festival Bubofest

Linhartovský zámek. Ilustrační foto.

Na zámku Linhartovy začalo Kulturní léto

Krajské kluby znají své soupeře v poháru

V rámci losovacího aktivu, který se uskutečnil ve čtvrtek v Olomouci, byl rozlosován rovněž i nový ročník pohárové soutěže MOL Cup.

Děti narozené v krnovské nemocnici

Vážení čtenáři a rodiče, díky vstřícnosti krnovské nemocnice vám přinášíme pravidelně každý týden na našich stránkách fotografie nejmladších obyvatel regionu.

Kamil Vrba: Krnovu stále fandím, klubu bych do budoucna přál divizi

/ROZHOVOR/ V současné době už fotbal nehraje ani rekreačně a věnuje se zejména svému vnukovi. Zhruba před čtvrtstoletím si ovšem obranu tehdejšího opavského Ostroje, který brázdil vody naší druhé nejvyšší fotbalové soutěže, šlo bez stopera Kamila Vrby představit jen stěží. Momentálně na trávníky vybíhá spíše sporadicky a dění na hřišti přihlíží především z pozice diváka.

Letní brigády: hodně se jezdí i do zahraničí

Studenti z Opavska a Bruntálska jezdí o prázdninách pracovat do sousedních zemí čím dál tím častěji. Reagují tak na omezenou pracovní nabídku v regionu a na její nízké finanční ohodnocení.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies