Začal boj o finance pro silnice, železnice a vodní cesty. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a jeho střednědobý výhled pro roky 2019 a 2020 je připravený.

Zatím to moc veselé čtení není, jelikož obsahuje daleko méně peněz, než se čekalo. Pozitivní zprávou je alespoň to, že v Moravskoslezském kraji budou klíčové silniční stavby, tedy obchvaty Opavy a Krnova i Prodloužená Rudná, v příštím roce pokračovat.

Tyto stavby jsou spolufinancovány z evropských fondů a v příštím roce jsou finance rovněž zabezpečeny na pokračování přípravy západní části severního obchvatu Opavy. Tím příznivé informace o rozpočtu fondu dopravy končí.

DALŠÍ ZPRÁVY UŽ TAK POZITIVNÍ NEJSOU

Na financování oprav krajských silnic návrh vůbec s žádnými penězi nepočítá. Chybí i 500 milionů na dopravní stavby v rámci programu RESTART zaměřeného pro tři hospodářsky slabé a strukturálně postižené regiony, tedy na Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj.

„Tak to už vůbec nechápu, protože ho vláda schválila teprve nedávno,“ konstatuje tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Martin Dostál.

Poukazuje na výrazně nižší celkový objem peněz určených na dopravní stavby pro příští rok i na absenci dlouhodobějšího stabilního plánování investic. „Stávající stav je dlouhodobě neudržitelný, plánuje se z roku na rok a nerespektuje se střednědobý výdajový rámec. Stát musí jednoznačně stanovit rozpočtové priority a jednou z nich musí být doprava,“ míní tajemník Dostál.

MINISTR SLIBUJE NAVÝŠENÍ ROZPOČTU

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má údajně s ministerstvem financí předjednáno zvýšení rozpočtu dopravního fondu na rok 2018 na 76 miliard korun. Uvedl to v nedělním pořadu ČT Otázky Václava Moravce a jde o částku vyšší o pět miliard, než bylo avizováno.

Ovšem i přes slibované navýšení by měl rozpočet fondu dopravy stále o pět miliard méně, než má letos. Navýšení rozpočtu Sdružení každopádně vítá, ale zůstává obezřetné. S vědomím, že osud přeje připraveným, nechce nechat nic náhodě a své připomínky k návrhu rozpočtu už odeslalo.

Vypořádání došlých připomínek se v Praze konalo v pátek a zástupci Sdružení se ho zúčastnili pečlivě připravení. „Důležité je, v jaké podobě bude vládě tento rozpočet nakonec předložený. Je bezpodmínečně nutné stabilizovat střednědobý výdajový rámec rozpočtu fondu dopravy.

Stávající stav je dlouhodobě neudržitelný a říkáme to opakovaně. Uvítali bychom, kdyby měl dopravní fond minimálně stejné peníze jako letos,“ dodává Martin Dostál.

Rozpočet dopravního fondu by vláda měla schvalovat 25. září.

Cestovatelé se letos vydali do Řecka. Na snímku zleva Jiří Zimola a Roman Kořistka na hranicích nejjižnějšího státu Evropské unie.
Roman Kořistka a Jiří Zimola: Cílem je pro nás samotná cesta
Litografie z roku 1860 zachycuje městské sady s pomníkem starosty Johanna Josefa Schösslera.
Městskými sady procházela historie