Albrechtická škola se zapojila do projektu Minipodnikání na základní škole, uspořádala kurz Abeceda podnikání v rámci pracovního vyučování i soutěž O nejlepší podnikatelský záměr. Letos poprvé se žáci odhodlali založit reálnou firmu studentskou společnost. Chlapci a děvčata ze 7. a 8. tříd společně založili minipodnik Art & Fotography.

Budou nabízet k prodeji vlastní fotografie a originální trička s vlastními potisky.

U zrodu firmy stál Dan Bušos, kterého později nahradil Michal Šlor, Michal Kvasnica, Benjamín Holuša, Jolana Štiborová, Jonáš Tkazcyk a Tomáš Včelný, Adam Tuhý, Marie Murová, Saša Šolcová a Jana Táborská.

Marže, reklama, ceny i marketing

Aby šlo žákům podnikání lépe od ruky, přijel je proškolit odborník Pavel Komárek z Prahy.

„Rozdělili jsme se do skupin a plnili úkoly, které nám postupně zadával. Přitom nám radil, jak navrhnout reklamní plakát, tak aby zaujal na první pohled potenciální zákazníky. Jak si máme vypočítat marži, tedy zisk a určit konečnou cenu výrobků, jak správně prezentovat firmu," popsaly svou zkušenost Marie Murová a Jana Táborská.

Se spolužáky budoucími podnikateli se v tomto kurzu názorně přesvědčili, jak je důležité při jednání dodržovat oční kontakt, nepoužívat zbytečná slova, mluvit jasně k věci a neopakovat se.

Hospodaření státu a obce

Lektor Pavel Komárek jim také ukázal webové stránky s rozpočtem České republiky a Města Albrechtic a vysvětlil dětem, co zkušený podnikatel dokáže z těchto čísel vyčíst.

„Byli jsme udiveni velkým zadlužením českého státu, ale příjemně překvapení hospodařením našeho města. Společně jsme se podívali na stránku Justice.cz, kde jsme vyhledali firmy pana Komárka, kterým se daří," doplnily Murová a Táborská.

Výukové materiály a metodiku pro oblast podnikání poskytla žákům i učitelům albrechtické základní školy nezisková organizace Junior Achievement, se kterou škola spolupracuje od roku 2007. Žáci se seznamují zábavnou formou se základními pojmy z oblasti podnikání.

Díky nim děti pochopí, jaká rozhodnutí musí učinit, než založí firmu, kdo jsou manažeři a o čem rozhodují, jakým způsobem lze vyrábět produkty a jak funguje marketing. Formou různých cvičení a úkolů se učili přemýšlet o financování firmy, personálních otázkách nebo o svých šancích uspět na trhu.

S tím souvisí i otázky konkurence nebo za jakých okolností je rozumné si půjčit peníze na počáteční investici. Děti zkoušely počítat kolik stojí vybavení firmy, propagaci sponzorů, hledání dodavatelů nebo ověřování volných domén na internetu.

Předávají zkušenosti

O svých zkušenostech si s dětmi povídali i místní podnikatelé. Kateřina Bányácská, která provozuje kadeřnictví v Rudíkovech přes dvacet let, nebo bývalý žák této školy Jan Metzl, který stál u zrodu sdružení Golf Club Město Albrechtice, ve kterém je prezidentem.

Učitelka Ellen Maláčová ze Střední odborné školy dopravy a cestovního ruchu v Krnově zase vysvětlila žákům, jak se studenti na podnikání připravují na střední škole. Krnovská dopravní škola se svými studenty zakládá fiktivní firmy v rámci výuky.