Dramatický příběh se odehrál v době, kdy německá Luftwaffe začíná prohrávat na obou stranách fronty, a tak letecké školy musí neustále zkracovat výcvik nových bojových pilotů. Jedna z těchto leteckých škol se nachází v Polsku u města Nysy, přibližně čtyřicet kilometrů vzdušnou čarou od Valštejna.

Od pilotního průkazu ho dělil jediný let

Ráno 18. dubna přicházejí pilotní žáci k nástěnce s rozpisem letů pro daný den. Mezi nimi stojí Fritz Mayer, který v únoru oslavil devatenácté narozeniny. Pochází z Heidelbergu. Po odvodu byl odvelen právě do pilotní školy v Neudorfu u Nysy. V denním rozkazu je vedle jeho jména zapsán první samostatný dálkový let s cvičným jednomotorovým BU-181.

Trasa letu vede přes Dolní Benešov ve Slezsku a Brno na výcvikovou základnu stihačů v Tullnu u Vídně a zpět. Fritz se v duchu usměje. Po tomto letu ukončí základní výcvik a již mu nebude nic bránit v získání vytouženého pilotního průkazu. V té chvíli ještě netuší, že jeho osud je určen úplně jinak.

Po obvyklé rozpravě před letem usedá do letadla. Při pohledu na prázdné sedadlo vedle sebe, kde poprvé nesedí instruktor, se jej zmocní lehká nervozita, ale úsměv mechanika a vztyčený palec ho zklidní. Po rozjezdu přitahuje řídící páku k sobě a vzlétá. Bücker - Bü 181 je letadlo, které se při letu chová stabilně a dá se jednoduše ovládat.

Bombový útok změnil letiště k nepoznání

Trasu na Ziegenhals (Glucholazy) již zná zpaměti a pak ho již železniční koleje vedou přes Krnov a Opavu až k letišti u Dolního Benešova. Zde se po průletu nad Kontrollturmem stáčí k jihu, míjí Olomouc, prolétá nad Brnem a po poledni dosedá na výcvikové základně v Tullnu.

Toto letiště dobře zná, protože zde byl nedávno na nácviku leteckých střeleb. Přesto se po vystoupení z letadla nevěřícně rozhlíží. Obrovský výcvikový areál s dvěmi tisíci zaměstnanci, kde se neustále cvičí po sobě jdoucích kurzech 120 kadetů a šedesát důstojníků, je značně poškozen. V provizorně spravené jídelně se dovídá o velikém náletu amerických letadel před šesti dny.

Poškozené budovy a hangáry působí depresivně, proto je vděčný letištnímu personálu, když mu ohlásí doplněné palivo a letadlo připravené k vzletu. Po startu vidí před sebou ohromnou a nádhernou Vídeň, ale již se musí stáčet opět k severu a vydat se na cestu zpět.

Hustý příkrov mlhy ohlašoval smrt

Let ubíhá rychle, letadlo se pohybuje cestovní rychlostí přes 200 km za hodinu, přístroje nesignalizují žádnou závadu. V pozdních odpoledních hodinách míjí Olomouc a opět se otáčí nad kontrolní věží u Dolního Benešova. Nalétává nad železniční trať a pokračuje směrem na Krnov.

Po půl sedmé večer vlétá letoun před Krnovem do husté mlhy. Pilotní žák Fritz Mayer se s touto situací setkává poprvé. Vzhledem k tomu, že do cíle již zbývá pouhých padesát kilometrů, zůstává v klidu, udržuje kurz a snaží se pod sebou najít koleje na Glucholazy. Netuší, že se odchýlil vlevo a omylem vletěl do údolí Valštejnského potoka.

Plameny stravující jeho tělo již necítil

Když se těsně pod podvozkem letadla vynoří střechy domů a vrcholky stromů, pilot se pravděpodobně lekl a zabočil prudce doprava na sever. V husté mlze nemohl tušit, že letoun stočil přímo proti vysokému úbočí údolí, které lemuje z obou stran osadu Valštejn. V čase 18.45 se pod koly mihla pastvina, ale to již letoun naráží do kamenné zdi lemující hranici zemědělského pozemku rolníka Antona Schittenhelma. Pilotovi se nárazem tříští lebka, takže požár, který zachvacuje trup letadla, již nevnímá.

K ohořelému vraku letadla a ohledání mrtvého těla se komise z letecké školy dostala až za dva dny. Lékař dr. Pelka konstatuje, že ke smrti mladého pilota došlo hned po nárazu. Ohořelé zbytky letounu jsou pomocí koňského potahu staženy ze svahu a pak odvezeny nákladním automobilem. Poklidně žijící vesnice je otřesena touto událostí. Letecká komise vyslýchá dvacetiletou Paulu Schittenhelmovou, která viděla pád letadla ze zahrádky domu svého otce stojícího pod svahem.

Kdo pamatuje havárii? Jen archivní záznamy

Letos v dubnu uplynulo od této události 65 let. Hospodářský dům rolníka Antona Schittenhelma z Valštejna se jako jeden z mála dochoval až do dnešních dní. Ve svahu nad domem popisné číslo 37, kde uhořel pilot Fritz Mayer, už nenajdeme žádnou připomínku této tragické události. Místní pamětníci byli vysídleni nebo již zemřeli. Novodobí chalupáři minulost Valštejna a historické souvislosti téměř neznají. Kontakt na příbuzné pilota se přes internet dopátrat nepodařilo. Jediná vzpomínka na tuto tragédii je v současné době zežloutlý list papíru se zápisem o letecké nehodě v Krnovském archivu.

Z křižovatky uprostřed Hynčic silniční ukazatel navádí k osadě Valštejn. Před válkou měla tato obec 489 obyvatel a spadaly pod ní přilehlé osady Verlorenwasser (Ztracená Voda) a Kuhberg (Kraví Hora). Dnes z původní obce zůstalo jen pár domů ve spodní části vesnice. Zaniklá sídla připomíná několik ovocných stromů, stařičkých lip a ruiny usedlostí, zarostlé pralesy kopřiv. Chlouba obce římskokatolický kostel byl děsivým barbarstvím normalizační doby srovnán se zemí. Také výletní restaurace na 780 metrů vysoké Jindřichově vyhlídce, kterou navštěvovalo pro její krásný výhled do okolí až 10.000 výletníků ročně, čekal po válce neradostný osud, byla rozbita a rozmetána do širokého okolí.

Dnes již toto torzo bývalé krásné vesnice navštěvují jen sporadické skupinky cyklistů. Nikdo již nevrátí do těchto míst zpět jejich mlýny a továrny, nikdo již nepřijde čistit zarostlé pole od lebedy a kamení. Ale přesto by krásná surovost této krajiny a její znovuobjevené příběhy mohly přitáhnout turisty.

Dalibor Zlomek