„Vláda rozhodla, že přehrada v Heřminovech bude o tři miliardy levnější," hlásaly novinové titulky i televizní zpravodajství v dubnu 2014. K jakým úsporným škrtům došlo v projektu heřminovské přehrady, že její odhadovaná cena skokově klesla z 9,5 miliardy korun na 6,6 miliardy?

Nejvýznamnější ze všech úsporných opatření mělo být definitivní zamítnutí příliš nákladného a technicky náročného tunelového obchvatu z Nových Heřminov na Bruntál. Vypuštěním „tunelové" části chtěl stát na přehradě ušetřit miliardu korun.

Dalších úspor při budování heřminovské přehrady hodlá stát dosáhnout pod Krnovem. Konkrétně zrušením protipovodňových opatření v řídce osídlených lokalitách kolem Holasovic.

Zrušený tunel skrz Hříběcí je na videu

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) právě zveřejnilo propagační video, podle kterého stát i nadále počítá se stavbou obchvatu Nových Heřminov, a to včetně již zrušeného úseku s téměř 300 metrů dlouhým tunelem pod vrchem Hříběcí.

Nejdřív přeložka, v další etapě i tunel

Podle komentované vizualizace ŘSD má být přeložka silnice mezi Zátorem a Novými Heřminovy pouze první etapou. Komentář k videu vysvětluje, že přeložku komunikace v Nových Heřminovech zakončí pouze provizorní a dočasné napojení.

Definitivní dopravní řešení přijde až ve druhé etapě, kdy na přeložku naváže stavba zmíněného tunelového obchvatu. Naváže, nebo nenaváže? Zeptali jsme se na Ministerstvu zemědělství ČR, zda byla „tunelová" část v rámci úsporných škrtů z projektu přehrady opravdu vypuštěna nebo ne.

„ŘSD připravuje v současné době první etapu přeložky komunikace I/45, neboť její realizace je nezbytně nutná pro realizaci vodního díla Nové Heřminovy. Druhá etapa přeložky I/45 bude připravována v závislosti na dostupných finančních prostředcích," uvedl informace z videa ŘSD do souvislostí tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství Hynek Jordán.

Novinka: obchvat už dnes není přehrada

Zrušení druhé „tunelové" etapy z Nových Heřminov na Bruntál bylo původně prezentováno jako hlavní příčina zlevnění heřminovské přehrady. Dnes už to ale neplatí.

Ministerstvo zemědělství ústy svého mluvčího oficiálně potvrdilo, že obchvat s tunelem skrz Hříběcí dnes už s heřminovskou přehradou nesouvisí. To znamená, že jeho realizaci nebo zamítnutí už nemůžeme nadále pokládat za zdražení nebo zlevnění přehrady Nové Heřminovy.

„Náklady na přeložku cesty I/45, tedy na realizaci první etapy, která je nezbytná pro výstavbu přehrady, jsou ve výši 1,08 miliardy korun. Druhá etapa přeložky cesty I/45, tedy vybudování tunelu, je odhadnuta na jednu miliardu korun.

Druhá etapa není součástí celkových nákladů opatření na horní Opavě, neboť s výstavbou přehrady nesouvisí," potvrdil mluvčí Ministerstva zemědělství Hynek Jordán.

Celkové náklady na protipovodňová opatření na horním toku řeky Opavy jsou aktuálně odhadovány na 6,6 miliardy korun. Z toho náklady na samotnou vodní nádrž v Heřminovech jsou 1,9 miliardy korun. Náklady na přeložku silnice Zátor Nové Heřminovy jsou odhadovány na jednu miliardu. Náklady na tunelovou etapu, která ale s heřminovskou přehradou dnes už nijak nesouvisí, jsou odhadovány na miliardu.