Dvě sady stejných hrnců dohromady za čtyřicet tisíc, varnou desku, která nevaří, za patnáct tisíc nebo třeba sadu keramických nožů za tři tisíce. Nejen to, ale i další nekvalitní zboží si z předváděcích akcí přivezla Ostravačka Marie Králová. Ke koupi ji vždy přesvědčili výmluvní prodejci. Její dcera Jana je z toho nešťastná, paní Marie ale na předváděčky jezdí dál. Koupi se většinou neubrání.

„Maminka čas na nějakou předváděcí akci odjede. Samozřejmě nám o tom nic neřekne. Pak k ní přijedeme na návštěvu a vidíme ty kupy zbytečných věcí, které za údajně výhodnou cenu pořídila, někdy i nám. Začínám z toho být zoufalá," svěřila se se svým příběhem Jana Herclíková z Ostravy. I přes to, že se tyto příběhy objevují v médiích dnes a denně, stále jich přibývá. Nepomáhá ani nová úprava zákona, podle které musí organizátoři předváděcích akcí jejich konání hlásit České obchodní inspekci nejpozději deset dní dopředu.

Nové praktiky

„Ne všichni totiž tuto povinnost plní. Pokud ano, stává se, že jako místo konání nahlásí třeba Ostravu. To, že se ve skutečnosti předváděčka uskuteční v Petřvaldě nebo jiném blízkém okolí, už ale nikdo neřeší. Situace je čím dál horší. Obrací se na nás stále více podvedených lidí," řekla Deníku Eva Šmidková ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska.

Novou taktikou šmejdů, jak se podvodným podnikatelům od uvedení stejnojmenného dokumentu Sylvie Dymákové přezdívá, je podle ní to, že se vydávají za cestovní kanceláře, které vyvážejí klienty do zahraničí. „Pokud lidé zakoupí nějaké zboží tam, nemohou využít čtrnáctidenní lhůty na odstoupení od smlouvy," vysvětlila poradkyně.


Pro zvětšení obrázku na něj klikněte.

Doplnila, že s odstoupením od smlouvy do dvou týdnů je v poslední době rovněž problém. „Lidé zboží zabalí a odešlou na uvedenou adresu, na té ale balík nikdo nepřevezme. Prodejci se tak vyhýbají vrácení peněz. V poslední době jsme se několikrát setkali s nějakými kreditními kartami, které prodejci nabízejí jako dárek, v hodnotě třiceti i čtyřiceti tisíc korun. Na ty by si lidé měli dát pozor."

Dodala, že klamavé, agresivní praktiky a neustále se zdokonalující prodejní triky, které používají pořadatelé předváděcích akcí, jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč se na ně spotřebitelé obracejí.

Česká obchodní inspekce na ně nestačí

Podle vedoucího oddělení pro komunikaci a styk s veřejností České obchodní inspekce Jana Rotbauera se počet předváděcích akcí zvyšuje.

„Od 15. ledna letošního roku mají pořadatelé a organizátoři povinnost hlásit pořádání předváděcích prodejních akcí deset dní předem České obchodní inspekci. Týdně jich je hlášeno několik set. Není v našich silách zkontrolovat všechny, není to ani naším posláním," uvedl Jan Rotbauer s tím, že od začátku letošního roku Česká obchodní inspekce zkontrolovala v Ostravě čtyři konané předváděcí akce. V Moravskoslezském kraji pak dohromady 21. Na pokutách vybrala celkem 55 tisíc korun.

Podle psychologů starší lidé ztrácejí schopnost plánování, rozhodování a řešení problémů. Nátlaku prodejců zkrátka vzhledem ke svému věku neodolají.

ROZHOVOR DENÍKU:

Hodně nám pomáhají poučení spotřebitelé, říká vedoucí oddělení pro komunikaci a styk s veřejností České obchodní inspekce Jan Rotbauer

Česká obchodní inspekce má k dispozici zhruba 250 inspektorů na pokrytí veškeré své kontrolní a dozorové činnosti. Tento počet tak nemůže stačit na stovky předváděcích akcí, které se konají třeba i během jednoho týdne. „Prodejní akce tvoří jen asi necelé jedno procento všech kontrol, které ČOI ročně vykonává," upozorňuje vedoucí oddělení pro komunikaci a styk s veřejností České obchodní inspekce Jan Rotbauer.

Snížil se počet pořádaných předváděcích akcí v souvislosti se změnou zákona od letošního ledna?

Na tuto otázku nemůže ČOI objektivně odpovědět. Údaje o celkovém počtu pořádaných předváděcích akcí nikdo neeviduje. Z našich specifických poznatků, tedy stížností spotřebitelů na konkrétní akce, namátkového monitorování trhu a podobně, ale vyplývá, že se jejich počet nesnížil. Spíš naopak.

Organizátoři předváděček je v souvislosti s úpravou zákona musí hlásit. Stíhá ČOI všechny nahlášené akce zkontrolovat?

Od 15. ledna letošního roku mají pořadatelé a organizátoři povinnost hlásit pořádání předváděcích prodejních akcí deset dní předem ČOI. Naším posláním ovšem není zkontrolovat každou z nich. Ani by to nebylo proveditelné vzhledem k tomu, že předváděcí prodejní akce tvoří jen asi necelé jedno procento všech kontrol, které ČOI ročně vykonává. Těchto akcí je přitom celostátně hlášeno několik set každý týden a celá ČOI má k dispozici zhruba 250 inspektorů na pokrytí veškeré své kontrolní a dozorové činnosti.

Na které se tedy zaměřujete?

ČOI se primárně zaměřuje na kontroly těch firem, které již v minulosti porušily zákon. Jedná také často na základě podnětů spotřebitelů, kteří nám poskytují informace o pozváních na podezřelé předváděcí akce, které obdrželi poštou či telefonicky, a ČOI tyto akce nebyly řádně předem nahlášeny. Tam je největší pravděpodobnost, že naši inspektoři zjistí porušení zákona.

Mají „šmejdi" nové praktiky, jak obejít zákon?

Někteří pořadatelé organizovaných akcí vyvážejí své klienty na zájezdy například do Turecka, kde již neplatí evropská legislativa na ochranu spotřebitele, a tam jim vnucují, často i pod nátlakem, nejrůznější předražené zboží. Jiní se snaží snížit pravděpodobnost toho, že budou inspektory České obchodní inspekce kontrolováni a „nachytáni" tím, že inspekci hlásí plánované konání velkého množství předváděcích akcí, dokonce si na ně skutečně rezervují sály v restauracích či hotelech. Ve skutečnosti pak uspořádají jen několik málo z nich.

Mají i další praktiky?

„Šmejdi" se poslední dobou přeorientovali na podomní prodej a vtírají se lidem do domovů pod zástěrkou, že jsou „od vodárenské společnosti", „od mobilního operátora" a podobně. Pak dotyčnému v jeho obydlí začnou vnucovat „velevýhodnou" koupi předraženého zboží.

Může s tím Česká obchodní inspekce něco dělat?

Velmi obtížně. Nemůžeme kontrolovat to, o čem se včas nedozvíme. Hodně nám ale pomáhají poučení spotřebitelé, kteří nám hlásí, že je někdo pozval na podezřelou předváděcí akci apod.