Nejezděte na kole bez přilby. Nejezděte na kole bez přilby. A pro jistou ještě jednou: Nejezděte na kole bez přilby. Experti na bezpečnost silničního provozu opakují tuto větu cyklistům stále dokola. Ale je to marné. Je to marné. Je to marné.

Cyklistické nehody mívají často velmi závažné následky. Potvrzují to zkušenosti policistů i záchranářů. V celé České republice vloni zemřelo čtyřiačtyřicet cyklistů, více než 350 jich utrpělo těžká zranění.

V Moravskoslezském kraji vyhasly životy pěti cyklistů, šestačtyřicet kolařů skončilo v nemocnici s vážnými poraněními. Ani jeden z usmrcených neměl přilbu. Dva se srazili s osobními auty, dva havarovali, poslední se střetl s vlakem.

„Žádný z těchto cyklistů nepoužil ochrannou přilbu,“ uvedl Jiří Zlý, šéf moravskoslezských dopravních policistů, podle kterého se policisté v rámci osvěty chtějí zaměřit na dospělé cyklisty, u kterých není přilba povinná. „Chceme na ně působit,“ uvedl Zlý.

Cílem je přesvědčit co nejvíce kolařů, aby používali přilby.

Jedno z loňských neštěstí, kterému se možná dalo zabránit, se odehrálo v červnu v Ostravici. Devětačtyřicetiletý cyklista na horském kole sjížděl klesající silnici směřující do centra obce. Při projíždění pravotočivé zatáčky i přes intenzivní brzdění vyjel mimo komunikaci a skončil v příkopu, kde narazil do betonové skruže. Na místě zemřel. Neměl přilbu.

Statistiky nehod jsou vůči těm, kteří sednou za řidítka bez přilby, ne-úprosně kruté: ze 44 cyklistů, kteří loni při nehodách na tuzemských cestách zahynuli, jich helmu nemělo hned 37. Tedy 84 procent. I podíl těžce a lehce zraněných cyklistů bez helem se pohybuje kolem sedmdesáti procent.

Argumenty typu „vždyť za našeho mládí všichni jezdili bez přileb“ neobstojí. Ano, helmy nikdo nenosil, ale také se na bicyklech mnohem více umíralo. Například v roce 1995 zahynulo 146 lidí na kolech.

Vcelku zdravý pohyb

Cyklistika je přitom ve své podstatě zdraví prospěšná činnost. Dospělí, kteří se jí věnují pravidelně, mají podle lékařů fyzickou kondici jako o deset let mladší jedinci, délka života se jim prodlužuje o dva roky.

Ilustrační foto
Městská nemocnice Ostrava nabízí brigády studentům
Ilustrační foto
Strážníci i zdravotníci v Ostravě čelili brutálnímu útoku

„Pravidelná jízda na kole se příznivě podepisuje i na duševní kondici cyklistů, bývají sebevědomější, odolnější vůči stresu a šťastnější,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pod vlivem o život

Jenže nezřídka se cyklisté před jízdou nebo během ní obšťastňují alkoholem. Loni způsobili pod vlivem 642 nehod z celkových 2393, na kterých nesli vinu. To je víc než čtvrtina. Žádní jiní účastníci silničního provozu nemají tak tragickou bilanci.

Ilustrační foto.
Na koupi bytu obyvatel našeho kraje musí vydělávat pět a půl roku

Navíc když už se napijí, nezůstane u jednoho piva či „dvojky“ vína. Přes čtyři stovky z nehod zavinili cyklisté s více než 1,5 promile alkoholu v krvi.

Jen pro představu: v případě osmdesátikilového muže to znamená vypít zhruba sedm „desítek“.

Umírají zejména starší

Nejohroženější jsou na silnicích starší cyklisté. Ze zmíněných 44 mrtvých jich bylo 31 ve věku nad 55 let.

„Největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost,“ podotýká Budský, bývalý šéf Besipu. „Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání kola.“

Ostatně nejstaršímu řidiči kola, který loni zahynul, bylo 82 let.

Zdroj: Deník Data / David Valenta a Aleš Vojíř