VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Končí zimní motoristický čas, řidiči se chystají na přezouvání

Stále více lidí dojíždí pneumatiky v létě. Podle některých expertů je to rozumné, podle jiných riskantní

31.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

V dnes, v pátek 30. března, končí takzvaný zimní motoristický čas, tedy období povinných zimních pneumatik.

Řada motoristů již zamířila do pneuservisů, další se chystají. Teploty, které tento týden místy šplhaly až ke 20 stupňům Celsia, k výměně přímo vybízejí. Fronty se ale zatím netvoří.

„Je to tak každým rokem. Zatímco v zimě s příchodem prvního sněhu a náledí bývá okamžitý nával, na jaře je to klidnější. Jarní výměna je rozložena na několik týdnů," řekl Deníku Josef Navrátil, majitel pneuservisu v centru Ostravy. Podle Navrátila by s přezouváním rozhodně neměli spěchat řidiči, kteří v následujících týdnech plánují cestu do hor. „Tam je situace jiná, nižší teploty, někde i sníh," řekl Navrátil, který větší nápor očekává po Velikonocích. „Na svátky lidé hodně cestují a pak jedou přímo do pneuservisů," dodal.

DOJÍŽDĚT?

Co se týká diskusí o dojíždění zimních pneumatik v letním období, má Navrátil jasno. Rozumná jízda na zimních pneumatikách by podle něj v letním období neměla představovat riziko. „Zákazníkům říkám, že pokud je pneumatika v pořádku a má pouze menší dezén neumožňující použití pro příští zimní sezonu, lze ji dojet v létě. Já osobně v tom problém nevidím. Samozřejmě je nutné hlídat hloubku dezénu tedy 1,6 milimetru," vysvětlil Navrátil. Že tímto prohlášením sám sobě částečně kazí obchod v podobě nižšího počtu prodaných letních pneumatik, si hlavu neláme. „Takhle to nelze brát. Lidé prostě v dnešní době přemýšlejí, kde se dá ještě ušetřit. A tohle je jedna z možných cest. Je to normální ekonomické chování. Nic víc," řekl zkušený praktik.

Ne všichni ale dojíždění zimních pneumatik v létě doporučují. Podle Veroniky Šťastné z internetového obchodu Kupuj pneu zimní pneumatiky s rostoucí teplotou ztrácejí své pozitivní vlastnosti. To má za následek nižší bezpečnost, vyšší spotřebu i zhoršený komfort jízdy. „Brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o dvacet procent. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost," vysvětlila Šťastná s tím, že směs používaná na výrobu zimních pneumatik není určena do vysokých teplot. „Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky kvůli zhoršené stabilitě a ovládání vozu vyloženě nebezpečné," dodala Šťastná.

Minimální hloubka dezénových drážek zimních pneumatik je u osobních vozidel stanovena na čtyři milimetry. S menší hloubkou dezénu nelze v zimním období vjet na silnici, kde je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V létě je minimální hloubka dezénu bez ohledu na to, zda jde o zimní, či letní pneumatiky, stanovena na 1,6 milimetru. 

Autor: Jaroslav Perdoch

31.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

ON-LINE rozhovor s Ladislavem Velebným, kandidátem ČSSD na poslance PČR

Tento týden představíme prvňáčky ze ZŠ Jesenická, Bruntál

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

Bobři vyvolávají emoce. Mnozí rybáři je vidí neradi

Před lety mnozí vítali návrat bobra do přírody, dnes bývá často trnem v oku zejména rybářům.

AKTUALIZOVÁNO

ON-LINE rozhovor s Alfrédem Šrámkem, kandidátem na poslance za Realisty

JUDr. Alfréd Šrámek, kandidát na poslance za Realisty byl hostem on-line rozhovoru Deníku.

V krnovském babyboxu našli holčičku a vzkaz, že je to Andrea

V krnovské nemocnici je už pět let k dispozici babybox, do kterého mohou ženy anonymně odložit novorozence, pokud se o něj nechtějí nebo nemohou starat. Lékaři dohlédnou na zdravotní stav odloženého miminka a o jeho dalším osudu rozhodnou orgány sociální péče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení