VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Končí zimní motoristický čas, řidiči se chystají na přezouvání

Stále více lidí dojíždí pneumatiky v létě. Podle některých expertů je to rozumné, podle jiných riskantní

31.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

V dnes, v pátek 30. března, končí takzvaný zimní motoristický čas, tedy období povinných zimních pneumatik.

Řada motoristů již zamířila do pneuservisů, další se chystají. Teploty, které tento týden místy šplhaly až ke 20 stupňům Celsia, k výměně přímo vybízejí. Fronty se ale zatím netvoří.

„Je to tak každým rokem. Zatímco v zimě s příchodem prvního sněhu a náledí bývá okamžitý nával, na jaře je to klidnější. Jarní výměna je rozložena na několik týdnů," řekl Deníku Josef Navrátil, majitel pneuservisu v centru Ostravy. Podle Navrátila by s přezouváním rozhodně neměli spěchat řidiči, kteří v následujících týdnech plánují cestu do hor. „Tam je situace jiná, nižší teploty, někde i sníh," řekl Navrátil, který větší nápor očekává po Velikonocích. „Na svátky lidé hodně cestují a pak jedou přímo do pneuservisů," dodal.

DOJÍŽDĚT?

Co se týká diskusí o dojíždění zimních pneumatik v letním období, má Navrátil jasno. Rozumná jízda na zimních pneumatikách by podle něj v letním období neměla představovat riziko. „Zákazníkům říkám, že pokud je pneumatika v pořádku a má pouze menší dezén neumožňující použití pro příští zimní sezonu, lze ji dojet v létě. Já osobně v tom problém nevidím. Samozřejmě je nutné hlídat hloubku dezénu tedy 1,6 milimetru," vysvětlil Navrátil. Že tímto prohlášením sám sobě částečně kazí obchod v podobě nižšího počtu prodaných letních pneumatik, si hlavu neláme. „Takhle to nelze brát. Lidé prostě v dnešní době přemýšlejí, kde se dá ještě ušetřit. A tohle je jedna z možných cest. Je to normální ekonomické chování. Nic víc," řekl zkušený praktik.

Ne všichni ale dojíždění zimních pneumatik v létě doporučují. Podle Veroniky Šťastné z internetového obchodu Kupuj pneu zimní pneumatiky s rostoucí teplotou ztrácejí své pozitivní vlastnosti. To má za následek nižší bezpečnost, vyšší spotřebu i zhoršený komfort jízdy. „Brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o dvacet procent. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost," vysvětlila Šťastná s tím, že směs používaná na výrobu zimních pneumatik není určena do vysokých teplot. „Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky kvůli zhoršené stabilitě a ovládání vozu vyloženě nebezpečné," dodala Šťastná.

Minimální hloubka dezénových drážek zimních pneumatik je u osobních vozidel stanovena na čtyři milimetry. S menší hloubkou dezénu nelze v zimním období vjet na silnici, kde je souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V létě je minimální hloubka dezénu bez ohledu na to, zda jde o zimní, či letní pneumatiky, stanovena na 1,6 milimetru. 

Autor: Jaroslav Perdoch

31.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zámek Slezské Rudoltice. Ilustrační foto.

Na zámku se setkají znalci památek, exkurze a seminář budou i pro veřejnost

Jindřich Štreit.

Štreit dnes na Sovinci vystaví smutný cyklus Tichá nemoc o rakovině prostaty

Užili si dovolenou i festivaly. Teď už krajští lídři vyhlížejí volby

/ANKETA, KANDIDÁTKY PRO VOLBY 2017/ Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 20. a 21. října, do včerejška ale musely strany podat své kandidátky. Kdo jsou lídři v Moravskoslezském kraji a jak v létě nabírali síly do předvolebních soubojů?  

Na Dožínky můžete jet dvěma parními vlaky

Slezské Rudoltice – Obě parní lokomotivy Rešica i Malý Štokr vyrazí 19. srpna na dožínky ve Slezských Rudolticích.

Je přeložka silnice vodní dílo nebo dopravní stavba?

Přeložka silnice mezi Zátorem a Novými Heřminovy nezadrží povodně ani vodu v krajině. Přesto je při výkupu pozemků posuzována jako vodní dílo.

Vydejte se za zlatem do Suché Rudné

Dominantou Suché Rudné je dřevěná kaple Nejsvětější Trojice z roku 1720, která před deseti lety dostala novou šindelovou střechu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení