Masopust, který se v Krnově konal na Popeleční středu, spustil zajímavou diskusi. Kdy se má správně pochovávat basa nebo pořádat průvody maškar?

Svobodnými Heřmanicemi v sobotu 17. února prošel veselý masopustní maškarní průvod s harmonikou.

Na řadě míst se dál konají plesy, které provází obřadní pochování basy nebo ostatková veselice.

Kdy vlastně oficiálně začíná a končí období vyčleněné pro folklorní tradice plné hodování, veselí, karnevalů a tancovaček? Obecně jse o časový úsek mezi Vánocemi a Postní dobou.

Zatímco jeho počátek nastává po svátku Tří králů, konec je závislý na datu Velikonoc. Dříve byla všeobecně sdíleným důvodem pro hodování a pohřbení basy příprava na čtyřicetidenní půst nez hudby a bez masa.

Masopust proto podle dávných lidových tradic končil v noci před Popeleční středou, když ponocný zatroubil na roh a rychtář všechny vyzval k rozchodu.

Druhý den na Popeleční středu ještě bylo naposledy dovolené dojíst mastné rohlíky dopít zbytky kořalky. Oběd však už byl přísně postní, třeba čočka s vajíčkem, krupice nebo pečené brambory.

Narozdíl od importovaných zahraničních svátků typu Halloween má masopust kořeny v našem prostředí, folkloru a historii. Jak se ale ve společnosti vytrácí povědomí o křasťanském smyslu masopustu, přibývá těch, kdo si už nespojují tuto oslavu s dobou postní ani s duchovním podtextem.

Už je to jen zábava bez propojení s postní dobou, která lidovému veselí dávala duchovnější rozměr. 

Ilustrační foto.
Platit za výrobu sněhu? Podle vlekařů hloupost