Aut s bílým majáčkem „autoškola" každé léto v krajské metropoli oproti jiným měsícům v roce tradičně přibývá. Na velkém zájmu se podílejí dva faktory jednak mají studenti, kteří si v osmnácti nejčastěji řidičáky dělají, prázdniny, a jednak chtějí mít zaučující se řidiči co nejhladší průběh kurzu. V létě jim totiž nehrozí jízda za tmy, námraza a sněžení.

„Řidičák jsem si dělal na konci léta, abych jej stihl ještě před zimou, protože na náledí se jezdí špatně a měl jsem obavy, jestli bych udělal zkoušky. Když se na to ale teď dívám zpětně, už s řidičákem, měl jsem to udělat právě naopak, abych si jízdu na sněhu vyzkoušel," řekl Deníku novopečený držitel řidičského oprávnění Jakub Freywald.

Strach ze zimy

Ostravské autoškoly ale ve většině případů s tímto přístupem nesouhlasí. „Lidé, kteří dělají autoškolu v létě, si to naplánovali proto, že mají z řízení v zimě strach. Přitom bez diskusí je mnohem lepší si tyto nepříznivé podmínky vyzkoušet pod odborným dohledem a s instruktorem na sedadle spolujezdce. Poznají totiž, co provoz v zimě obnáší odlišné jízdní vlastnosti, rozjezdy na ledovce, delší brzdnou dráhu, ale i údržbu auta, oškrabávání skel, startování v nízkých teplotách a podobně," přiblížil majitel Autoškoly Shrek Radim Hrubeš. Zároveň dodal, že někdy je přáním rodičů, aby jejich dítě na silnicích zakusilo všechno.

Proto jim rozloží jízdy tak, aby trvaly například od září do prosince. „Jsou ale žáci, kteří chtějí autoškolu zvládnout za měsíc, a tyto ‚rychlokurzy' nejsou vhodné, protože za jeden měsíc se teorie a ovládání auta uspokojivě zvládnout nedá. Máme pobočku i v Bruntále a Jeseníku poblíž hor, takže nabízíme i kondiční jízdy v terénu a zhoršeném počasí," dodal majitel ostravské autoškoly s tím, že přes léto mají zhruba o třetinu více zájemců o řidičské kurzy.

Udržovací kurzy

Na zvýšené poptávce po autoškolách v létě se podílí i fakt, že si lidé dělají kurzy na motocykly. I přes určitou prozíravost zájemců o řidičák se jízdy za deště nebo sněhu dají naplánovat těžko, jak toho byla příkladem letošní zima, během které bylo minimum dnů, kdy hustě sněžilo.

„Pro některé řidiče může být naopak nepříznivá podmínka vysoká teplota, letní velmi intenzivní bouřky a podobně. Autoškola je tady od toho, aby začínajícího řidiče naučila přemýšlet nad stylem řízení tak aby byl schopen fungovat samostatně v jakékoli situaci," konstatoval majitel Autoškoly Club Česká republika Dalibor Tichý s tím, že ve spolupráci s dalšími organizacemi pořádají pro řidiče různé ‚udržovací' nebo ‚nadstavbové' kurzy. „Ty jsou vždy věnovány aktuální problematice. Takže se ani začínající řidič nemusí bát žádného počasí. Musí ale chtít a mít zájem učit se," dodal na závěr Tichý.