Velký pivovar založil svou kampaň na tom, že své pivo uvedl do distribuce pod falešnou fiktivní značkou Patron. Tím upozornil české pivaře, aby byli nedůvěřiví k údajům na láhvích a víc se zajímali o pivovarenské technologie než o reklamní obal. Tato kampaň současně upozornila, jak má běžný spotřebitel omezené možnosti zjistit skutečný původ piva.

Na konkrétní případ upozornil redakci Deníku čtenář, který si oblíbil pivo Argus Strong prodávané v Lidlu.

Stopa naznačuje hlubčický pivovar

Na plechovce Argus Strong se dočteme jen obecné konstatování „vyrobeno v Polsku".

„Na webu pivních fanoušků pivnici.cz jsem se dočetl, že Argus Strong se vaří v hlubčickém pivovaru Zakłady Piwowarskie Głubczyce. To mě potěšilo, protože Hlubčice leží pár kilometrů od Krnova a žádný bližší pivovar v okolí nemáme. Měl jsem dobrý pocit z toho, že Argus Strong je produkt z našeho regionu a jeho pitím podporuji pivovarnictví v česko-polském pohraničí," popsal svou zkušenost zvídavý pivař z Krnova.

Předpokládal, že také ostatní druhy Argusu se vaří v Hlubčicích, ale pak v letáku Lidlu našel Argus 12 Maestic s chráněným zeměpisným označením (CHZO) České pivo.

Chráněné označení České pivo

Na stránkách ceskepivo.cz najdeme seznam pivovarů a piv, které splnily přísná kritéria pro získání CHZO České pivo. Žádný Argus ale mezi nimi není. A na obalech Argusu zase není žádný pivovar.

Může se zákazník obchodního řetězce o svém nápoji dozvědět i něco víc, než že pivo bylo vyrobeno v Česku nebo v Polsku? Má například šanci zjistit při jaké teplotě probíhalo kvašení a pasterizace nebo zda byl při výrobě pivní koncentrát zředěn sifonem na správnou stupňovitost? A proč není Argus na veřejném seznamu piv a pivovarů, které získaly oprávnění užívat logo České pivo?

Požádali jsme o vysvětlení problematiky mluvčí Lidlu Jitku Vrbovou.

Informace o výrobci nesdělujeme

Může obchodní řetězec Lidl oficiálně potvrdit nebo vyvrátit domněnku, že se Argus Strong vyrábí poblíž Krnova v Hlubčicích?

„Argus je naše privátní značka piva, kterou pro nás vyrábí více výrobců. Dle legislativy není povinné u piva na etiketě zveřejňovat výrobce. Konkrétní technologii výroby piva bohužel zákazník zjistit nemůže. Jedná se o naši recepturu, kterou nezveřejňujeme," vysvětlila Jitka Vrbová proč Lidl nezveřejňuje recepturu ani to, zda se některá piva Argus skutečně vaří v Hlubčicích.

A má zákazník Lidlu možnost si z nezávislého zdroje ověřit, že Argus Maestic užívá CHZO České pivo oprávněně? „Pivo Argus Maestic a Argus 10 jsou vyráběny na území ČR. Přestože se jedná o privátní značku, získali jsme na tyto produkty certifikaci CHZO České pivo.

Naše společnost by si v žádném případě nedovolila využívat toto označení neoprávněně. Kontrolu užívání má pod správou Státní zemědělská a potravinářská inspekce SZPI," vysvětlila Jitka Vrbová.

Jinými slovy tajuplný výrobce Argusu Maestic je na seznamu ceskepivo.cz a splňuje podmínky pro užívání CHZO České pivo, ale kvůli pivnímu tajemství nelze konkrétní Argus přiřadit ke konkrétnímu pivovaru.

Prozradí něco erby?

Ve středověku, když se ještě neudělovaly ochranné známky, plnily funkci loga šlechtické rodové erby a městské nebo cechovní znaky. Jejich symbolika měla přesná pravidla a heraldika byla sofistikovaná věda. Zkušený heraldik dokázal v symbolice erbů a znaků číst jak v knize a zjistit o nositeli řadu informací.

Vzhledem k tomu, že také piva Argus často mají na obalech heraldickou symboliku, zeptali jsme se, co z erbů na lahvi či plechovce může vyčíst vzdělaný heraldik.

„Heraldické symboly jsou pouze grafickým prvkem, bez konkrétního významu," vysvětlila Jitka Vrbová, proč výrobce piva Argus nelze odhalit ani rozluštěním heraldické symboliky na obalu. Výroba některých druhů piva Argus v Hlubčicích tedy dál zůstává nezodpovězenou hádankou.

Jisté je ale to, že část své produkce dodávají Lidlu pod privátní značkou Argus některé provozy skupiny Pivovary Lobkowicz. Potvrdila to před rokem novinářům z idnes mluvčí Pivovarů Lobkowicz Barbora Kameníková.