Speciál šesté etapy účastníky Rallye Dakar 2009 zavedl do písečných dun nedaleko San Rafaël v podhůří And. Trasa byla z původních více než čtyř set kilometrů zmenšená o polovinu. Pravý důvod změny organizátoři neprozradili. Lze se jen domnívat, že zmatky ve středečním závodu při prvním nájezdu do písku, nehody, zdržení, silný vítr, zranění, několik shořených aut a další vlivy možná zapůsobily, a proto se rozhodli čtvrteční závod zkrátit.

„Že se něco mění, že naplánovali změnu v itineráři, to jsme se dozvěděli až ráno před závodem. Briefing organizátoři dělají pro deset lidí v osm hodin večer, kdy v bivaku ještě nikdo není,“ zlobil se navigátor zeleného Liazu 4x4 Dakar MS-rallytruck týmu Jarda Lamač.

Hned několik kilometrů za startem uvízlo v dunách několik kamionů. Písek je na orientaci velmi náročný. Na vlastní kůži si to vyzkoušeli i olomoučtí závodníci MS -rallytruck týmu. Stejně jako další i oni v písku bloudili. „V dunách byly skryté body, kterými se muselo projet. V místech kde se měl měnit kurz, to bylo nejasné. Dvakrát jsem se otočili, pak už jsme nevěděli, jestli máme jet doprava nebo doleva,“ pokračoval navigátor.

První pilot závodního Liazu 4x4 Dakar Marek Spáčil si šestou etapu užil. „Začátek byl roletový a děravý. Několik kilometrů od startu zapadlo několik Manů, ty jsme objeli. Pak jsme najeli do dun, kde to bylo hodně náročné na navigaci. Pak přišly rychlé pisty, kde jsme docela získávali. Dostali jsme se asi na čtvrté místo, ale v jednom místě zapadl Aleš Loprais, tak jsme ho s Tomášem Tomečkem vytáhli. Tam jsme ztratili. Dnes mě to úžasně bavilo,“ prozradil Marek. Zelená Liazka týmu Marka Spáčila nakonec do cíle dojela jako devátá. MS -rallytruck tým si tak udržel výbornou sedmou pozici.

Poslední etapa první poloviny závodu vede z Mendozy do Valparaisa. Závodníci se svými asistencemi překonají nejen nadmořskou výšku více než šest tisíc metrů nad mořem, ale také se přesunou do Chille.

Zuzana Pršalová