Antičtí filozofové říkali „Memento mori – Pamatuj na smrt." A Jim Morrison tutéž myšlenku formuloval: „Nikdo to tu nepřežije."

Není to morbidní kolektivně si připomínat smrtelnost? Proč lidem přehdazovat pomíjivost všeho pozemského?

Lidový folklor na liturgické popelení hlav minulý týden reagoval masopustním veselím v karnevalových maskách. Masopust je pojmenovaný podle bezmasého půstu. Proč se ale při něm spořádá tolik zabijačkových specialit a vypije spousta alkoholu?

V tradiční katolické společnosti byla postní doba dodržována jako zákon. Proto zbožný lid cítil potřebu si před zpřísněním životosprávy ještě naposled vyhodit z kopýtka. Masopust vznikl na podobném principu jako záchvatové přejídání a hladovění při bulímii. Každý si chtěl pořádně nacpat břicho, aby měl dost sil na čtyřicetidenní půst až do Velikonoc.

Půst je totiž spirituální příprava na nejdůležitější křesťanský svátek spojený se smrtí Krista na kříži.

Postní doba nemusí být jen dočasné vegetariánství a jarní očista organismu sníženým přísunem kalorií. Je to výzva křesťanům, že by se měli hecnout a zkomplikovat si život odpíráním požitků. Na základní škole v hodinách náboženství nám pan kaplan doporučoval v postní době omezit televizi, kino a koníčky, abychom v ušetřeném čase mohli víc mudrovat o Bohu, pokání, sebeovládání a solidaritě s hladovými chudáky.

Zajímavé je, že církev termínem „půst od masa" myslí jen maso teplokrevných zvířat, zatímco na rybí maso se zákaz nevztahuje, aby ani postící se katolík nemusel zápasit se svou přirozenou podstatou všežravce.

Pokud je křesťan vegetarián, existuje plno jiných způsobů, co si může odříkat místo masa. Evangelíci v roce 2011 doplnili masopust autopůstem, aby si lidé zkusili, jak dlouho vydrží bez auta. Autopůst probíhá od Popeleční středy 1. března do Bílé soboty 15. dubna.

Jaká škoda, že nemám auto, hned bych se zapojil.